Formulari d'accés

PLA DOCENT
Taller La veritat de les mentides publicitàries: idees i disseny Format docència L
Cada un dels tallers que comprenen l’assignatura Taller de Publicitat i Relacions Públiques responen total o parcialment a la filosofia declarada en la Memòria Verifica de la titulació:
- Comprendre els conceptes relacionats amb la teoria de la publicitat i la teoria de les relacions públiques.
- Identificar i emprar tècniques de publicitat i de relacions públiques per tal d’elaborar un projecte publicitari o de relacions públiques, així com fer la seva presentació (oral i escrita).
- Realitzar una demostració de planificació de mitjans publicitaris.
- Realitzar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de la cerca de fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb la publicitat i les relaciones públiques.
Matèria M6. Tècniques i Procediments de la Comunicació
Docent del taller  Sr. Christian Fàbregas Grau Coneixements
previs recomanats
No Torn Únic
Descripció general del taller Al taller s'estudiarà de manera detallada la planificació i creació de campanyes publicitàries d'abans i d'ara. La diferència de crear en el paper i el gran format com a suport vs la creació de campanyes amb difusió online. Passat i present es veuran les cares per entendre una societat que canvia constantment i que les demandes del públic han de ser satisfetes d'una manera cada vegada més personalitzada.
Tipografía (copywriting) en paper vs tipografía (copywriting) online.
Planificació i direcció d'art en campanyes integrades, d'ara i d'abans.

Observacions: Aquest taller serà eminentment pràctic i, per tant, vol obtenir com a resultat que, a banda de tot el que s'aprendrà a classe, més enllà i una vegada acabat el curs, l'estudiant tingui la motivació suficient per a continuar la travessia en solitari intentant aconseguir una feina en el camp de la publicitat i les agències de comunicació.
Idioma Castellà Tipus OB
Requisits tècnics    A l'aula: ordinador, projector, internet.
A aportar per l'estudiant: ---
Format INTENSIU

 

Data de creació: 06/06/2014
Data darrera actualització i seguiment: 23/01/2015
Data d'aprovació per la Comissió Executiva: 19/06/2015

Temari
Bloc 1 Títol: Contextualització Teòrica

Tema 1.
El disseny gràfic i tipogràfic com a eina essencial per a l'era publicitària online: el bon i el mal grafisme tipogràfic aplicat a les campanyes. Els elements que cal tenir en compte i els principis fonamentals del disseny gràfic.
Campanyes fotogràfiques vs campanyes tipogràfiques.

Tema 2.
Branding en paper vs Branding online. Tècniques creatives i els diferents suports (TV, Ràdio, Premsa, Internet, viral, etc.). Què fa d’una idea una bona idea? Fonaments de les idees que arrelen en l’imaginari col·lectiu. Bones idees mal executades vs males idees ben executades.

Tema 3.
Mentides i veritats publicitàries. Casos i errors reals. Tècniques de copywriting; el missatge, el to de veu, el punt de vista, etc.

Tema 4.
Autopromoció: si la teva feina és crear marques de renom, per què no apliques aquests poders amb tu mateix? Creació un bon i un mal Portafoli.

Bloc 2 Títol: Activitats Pràctiques

Els tallers tenen un caràcter eminentment pràctic.
Adreceu-vos a l’apartat “AVALUACIÓ” per fer constar el detall de cada una de les activitats formatives.


Competències associades
C1 Compromís ètic.
C2 Capacitat d’aprenentatge i responsabilitat.
C3 Treball en equip.
C4 Capacitat creativa i emprenedora.
C6 Coneixement teòric i pràctic de la publicitat i les RRPP així com dels seus processos i estructures organitzatives.
C7 Coneixement del disseny i desenvolupament d’estratègies i aplicació de les polítiques de comunicació persuasiva a les institucions i empreses públiques i privades.
C12 Coneixement de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació.
C13 Capacitat i habilitat per exercir com a professionals encarregats de l’atenció al client de publicitat i RRPP.

Objectius generals
Objectius generals OG associats a les competències
(OG) C1 C2 C3  C4  C6  C7   C12 C13
OG1.- Coneixerà el rerefons i diferències d’una campanya offline/online i les idees en què es basa. X  X X X X
OG2.- L’alumne aprendrà el paper de la planificació creativa a l’hora de comunicar.  X  X X X X X

 

Objectius específics // Resultats de l'aprenentatge
Blocs Objectius específics OE associats als OG
   (OE) OG1 OG2
1 OE1.- L'alumne aprendrà la importància dels elements clau del disseny gràfic, tals com el format i el lloc, la línia, la forma, la textura, el color i el valor, així com la feina cada vegada més expansiva i multidisciplinar del creatiu/copywriter. X  
OE2.- L'alumne diferenciarà entre la creativitat com a valor afegit per a vendre el producte i com a valor en sí mateix. També es posaran en relleu la importància de saber-se vendre i com, en un mercat que canvia constantment amb avenços tecnològics i noves maneres d’arribar al consumidor. X  
OE3.- La importància de distingir i analitzar els errors i de saber refer-los amb recursos limitats.   X
OE4.- L'estudiant aprendrà a auto-promocionar-se.   X

Resum total d'activitats formatives
  Hores  
Tipologia Total Presencial No presencial Crèdits ECTS
A) Teoria 50 18 32 2
B) Teòric-pràctic
C) Treball tutelat
D) Treball autònom
Total

Fonts d'informació

- Arden, Paul. It’s not how good you are, it’s how good you want to be. London: Phaidon, 2002.
- Bergman, Margo. Street smart advertising: how to win the battle of the buzz. Plymouth: Rowman & Littlefield Publishers, INC., 2007.
- Bond, Johnathan, Kirshenbaum, Richard. Under the Radar: Talking to Today's Cynical Consumer. New York: Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc., 1998.
- Haig, Matt. Brand Failures: The Truth About the 100 Biggest Branding Mistakes of All Time. London: Kogan Page Ltd., 2003.
- Heath, Chip and Dan. Made to stick. London: Arrow Books, 2008.
- Heath, Chip and Dan. Switch: How to change things when change is hard. London: Random House Business Books, 2011.
- Iezzi, Teresa. The idea writers. New York: Palgrave Macmillian, 2010.
- Ogilvy, David. Ogilvy on Avdertising. New York: Vintage Books, 1985.
- Ogilvy, David. Confessions of an advertising man. London: Southbank Publishing, 2004.
- Roberts, Kevin. Lovemarks: the future beyond brands. New York: powerHouse Books, 2004.
- Solomon, Robert. The art of client service. New York: Kaplan Publishing, 2008.
- Zyman, Sergio. The end of advertising as we know it. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc., 2002.

- Ad Critic
- AdForum
- Adweek
- Creative Review
- CMYK
- HOW
- Print
- Comunication Arts
- Campaign
- Luerzers Archive
- Bancomicsans.co.uk
- Ihaveanidea.org
- Creativity-online.com


Veure Avaluació: Informació general del grau
Avaluació: Informació específica
L’avaluació del taller s’ha de contemplar com a Avaluació Continuada i s’ha de resoldre dins el període lectiu.
Totes les activitats formatives seran qualificades entre 0-10. Caldrà presentar la nota final amb un decimal.
La puntuació mínima per superar el taller és un 5.
Consulteu el calendari de tancament d’avaluació i de gestió acadèmica.
L’assistència a classe és recomanable sempre.
El format dels tallers no contempla Avaluació Única ni Reavaluació.
No s’admetran, a efectes d’avaluació, lliuraments fora de termini o en formats o suports diferents als indicats, ni cap tipus de treball alternatiu i/o de recuperació.
Avaluació continuada
Requisits: excepte que l'estudiant indiqui el contrari, estarà vinculat en aquest format d'avaluació.
Seqüen
ciació
Nom activitat formativa Descripció detallada de l'activitat formativa Grupal o individual Obligatorietat
Sí/No
% sobre la nota
1 Classes magistrals

Assistència a classe, el professor impartirà classes magistrals teòriques.

Individual 50%
2 Activitats de formació

L’estudiant haurà de refer campanyes antigues per a posar-les al dia, pensar en la tipografia i la imatge, crear eslògans i pensar idees que pugui fer servir per al portafoli.

Individual 25%
3 Seminari

L’alumne/a haurà d’argumentar els perquès de les campanyes. La resta del grup haurà de jutjar si són o no són convincents.
Les idees s'hauran d'exposar en públic i argumentar per tal de convèncer a l'audiència que representarà el client.

Individual 25%

Apunts del docent
Aula Virtual (Moodle)
PLA DOCENT
Assignatura Redacció en Relacions Públiques Codi 360395
Matèria M7: Formes d'expressió oral i escrita en Publicitat i RRPP Format docència A
Requisits previs És aconsellable tenir superades la majoria de matèries bàsiques.
Docent Prof. Carla Pérez Coordinació Jefatura d'estudis
Idioma Català Torn Matí i Tarda
Tipus OB Crèdits ECTS 6 Semestre Tercer Any acadèmic 15-16

 

Data de creació: 21/04/2015
Data darrera actualització i seguiment: 19/06/2015
Data d'aprovació per la Comissió Executiva: 19/06/2015

Metodologia i organització general

L’assignatura introdueix a l’estudiant a la producció escrita de peces pròpies de les relacions públiques mitjançant la conscienciació de la importància d’una redacció acurada i l’apropament a la pràctica professional a través de la teoria i els treballs proposats.
El curs s’organitza en dos blocs: al primer, introductori, s’aborden el temes de la contextualització i el procés de redacció. Al segon bloc, s’aprofundeix sobre les peces escrites més habituals per al professional de les relacions públiques i es dota a l’estudiant dels coneixements i eines necessàries per a desenvolupar-les.
Les classes estan dividides en una hora de teoria i una altra de pràctica, en la qual s’apliquen els coneixements adquirits. Els treballs, elaborats individualment o en grups, consistiran en la planificació, redacció i avaluació de peces específiques. Els escrits hauran de ser lliurats al final de la sessió o a través del campus virtual i podran ser redactats en català o castellà, sense errades ni barbarismes. No obstant això, cada alumne haurà de presentar al menys tres redaccions en cada llengua. La correcció gramatical i ortogràfica és necessària per a superar l’assignatura. L’assistència a classe és obligatòria i la participació activa i significativa serà valorada positivament.
L’assignatura té com a objectiu principal aconseguir que l’alumne esdevingui un redactor capaç d’afrontar qualsevol peça redaccional en el camp de les relacions públiques.


Temari
Bloc 1 Títol: Introducció a la redacció en relacions públiques

1. INTRODUCCIÓ
1.1. La importància de la paraula i de l’escriptura.
1.2. L’aportació de la retòrica a les relacions públiques.
1.3. L’ètica en la redacció en relacions públiques.
1.4. La figura del redactor en relacions públiques.
2. CONTEXTUALITZACIÓ DE LA REDACCIÓ.
2.1. El subjecte promotor: l’organització
2.2. El subjecte receptor: els públics.
2.3. El canal: els mitjans de comunicació.
2.3.1. Redacció de relacions públiques offine i online.
2.3.1.1. Trets característics.
2.3.1.2. Tipus de llenguatge.
2.3.1.3. Tipus de públics.
2.4. L’adequació del missatge.

3. EL PROCÉS DE REDACCIÓ EN RELACIONS PÚBLIQUES
3.1. La planificació.
3.2. La producció del text.
3.2.1. Model Didactext.
3.3. L’estructura.
3.4. L’estil.
3.5. La correcció.
3.6. L’avaluació.
3.6.1. Pre-avaluació.
3.6.2. Post-avaluació.

Bloc 2 Títol: Redacció en relacions públiques

4. EL LLIBRE D’ESTIL
5. REDACCIÓ DE PECES DE COMUNICACIÓ INTERNA I ADMINISTRATIVA
5.1. Circulars i notificacions.
5.2. Tauler d’anuncis.
5.3. Certificats i declaracions.
5.4. Instàncies i sol·licituds.
5.5. Autoritzacions.
6. REDACCIÓ DE CARTES
6.1. Cartes de presentació de serveis.
6.2. Cartes d’agraïment.
6.3. Cartes de benvinguda.
6.4. Cartes d’acomiadament i condol.
7. REDACCIÓ DE PECES PER A REUNIONS, JUNTES D’ACCIONISTES I ASSEMBLEES:
7.1. Convocatòries.
7.1.1. Convocatòria de reunió.
7.1.2. Convocatòria de Junta General d’Accionistes o Assemblea de Socis.
7.1.3. Convocatòria de premsa.
7.2. Ordre del dia.
7.3. Acta.
8. REDACCIÓ DE PECES PER A ESDEVENIMENTS
8.1. Saluda.
8.2. Invitacions.
8.3. Programa.
9. REDACCIÓ DE DOCUMENTS DE DIFUSIÓ.
9.1. Butlletins, revistes i altres publicacions.
9.2. Comunicats de premsa.
9.3. Dossiers de premsa.
10. REDACCIÓ DE DISCURSOS.
10.1. La redacció en relacions públiques i el portaveu.
11. REDACCIÓ DE PECES ONLINE:
11.1. L’email personal i massiu.
11.2. El web i els blogs.
11.3. La intranet.
11.4. El butlletí electrònic.
11.5. Les xarxes socials.
12. INTRODUCCIÓ A LA REDACCIÓ DE MEMÒRIES CORPORATIVES.
12.1. Memòria d’activitats.
12.2. Memòria econòmica.
12.3. Memòria de Responsabilitat Social.
12.4. Memòria del Triple Compte de Resultats.


Competències associades
C1 COMPROMÍS ÈTIC.
C4 CAPACITAT CREATIVA I EMPRENEDORA.
C5 CAPACITAT COMUNICATIVA.
C8 CONEIXEMENT DE LES ESTRATÈGIES I PROCESSOS ORIENTATS A LA CREACIÓ I REALITZACIÓ DE MISSATGES PUBLICITARIS.
C9 CONEIXEMENT DE LES ESTRATÈGIES I PROCESSOS ORIENTATS A LA CREACIÓ I REALITZACIÓ DE MISSATGES EN RRPP.
C10 CONEIXEMENT DE LES ESTRATÈGIES I PROCESSOS ORIENTATS A LA CREACIÓ I REALITZACIÓ DE MISSATGES PERIODÍSTICS.

Objectius generals
Objectius generals OG associats a les competències
(OG) C1 C4 C5  C8  C9  C10
OG1.- Conèixer les diferents peces redaccionals en relacions públiques i la seva aplicació professional.        
OG2.- Saber contextualitzar, planificar i redactar correctament les peces escrites en relacions públiques.  X X X X X
OG3.- Fomentar l’argumentació crítica, constructiva i creativa vers les peces redaccionals. X X  X  X
OG4.- Apropar a l’alumne a la pràctica professional del redactor en relacions públiques a través de la teoria i els treballs i exercicis proposats.  X X  X X X
OG5.- Promoure el treball col·laboratiu en la redacció en relacions públiques.  X  X X    
OG6.- Reconèixer les especificitats dels missatges i peces redaccionals de relacions públiques respecte a altres textos professionals de la comunicació.       X X X

 

Objectius específics // Resultats de l'aprenentatge
Blocs Objectius específics OE associats als OG
   (OE) OG1 OG2 OG3 OG4 OG5 OG6
1 OE1.- Adquirir consciència de la importància de la correcció i l’adequació dels textos en relacions públiques. X      
OE2.- Saber contextualitzar els missatges de relacions públiques. X X X    
OE3.- Dominar el procés de redacció en relacions públiques. X    
OE4.- Conèixer l'estructura, el contingut i l’estil de les diferents peces redaccionals pròpies de la disciplina. X X X X   X
2 OE5.-Saber aplicar la peça redaccional correcta segons cada situació comunicativa. X  X     X
OE6.-Conèixer l’activitat professional del redactor en relacions públiques a través de les pràctiques de l’assignatura. X      X  
OE7.-Desenvolupar eines de treball cooperatiu per a la redacció en relacions públiques. X      X  
OE8.-Fomentar l’anàlisi crítica vers les peces redaccionals de relacions públiques.  X    X  X X  

Veure Glossari tipus d'activitats formatives (segons descriptor de la UB)
Resum total d'activitats formatives
  Hores  
Tipologia Total Presencial No presencial Crèdits ECTS
A) Teoria 30 30 0 1.2
B) Teòric-pràctic 20 20 0 0.8
C) Treball tutelat 35 6 29 1.4
D) Treball autònom 65 0 65 2.6
Total 150 56 94 6

 

Distribució hores Bloc 1 Bloc 2 Bloc 3
Total: 150 25 125 ---

 

Activitats formatives del Bloc 1
Presencials No presencials
Sub Tipologies A - Teoria Total
Tipus A
Sub Tipologies B - Teòric-pràctic Total
Tipus B
Sub Tipologies Treball tutelat Total
Tipus C
Tipus C Presencial Tipus C No presencial Sub Tipologies D - Treball autònom Total
Tipus D
A.1) Classes magistrals 6 B.1) Activitats d’aplicació 0 C.1) Seminari -- 0 0 D.1) Treball autònom de l’estudiant 9
A.2) Col·loquis 2 B.2) Realització carpeta d’aprenentatge 0 C.2) Contrast d’expectatives -- 2 6    
A.3) Classes expositives 0 B.3) Simulació 0            
A.4) Conferències 0 B.4) Visita 0            
A.5) Taula rodona 0                
A.6) Treball en grup 0                
A.7) Treball escrit i/o examen 0                

 

Activitats formatives del Bloc 2
Presencials No presencials
Sub Tipologies A - Teoria Total
Tipus A
Sub Tipologies B - Teòric-pràctic Total
Tipus B
Sub Tipologies Treball tutelat Total
Tipus C
Tipus C Presencial Tipus C No presencial Sub Tipologies D - Treball autònom Total
Tipus D
A.1) Classes magistrals 17 B.1) Activitats d’aplicació 14 C.1) Seminari - 0 0 D.1) Treball autònom de l’estudiant 56
A.2) Col·loquis 2,5 B.2) Realització carpeta d’aprenentatge 6 C.2) Contrast d’expectatives - 4 23    
A.3) Classes expositives 2,5 B.3) Simulació 0            
A.4) Conferències 0 B.4) Visita 0            
A.5) Taula rodona 0                
A.6) Treball en grup 0                
A.7) Treball escrit i/o examen 0                

 


Fonts d'informació

ÁLVAREZ, T. Y Caballero, M. (1997). Vendedores de imagen. Los retos de los nuevos gabinetes de comunicación. Barcelona: Paidós.
ARCEO VACAS, A. (Coord.) (2012). El portavoz en la comunicación de las organizaciones: fundamentos teórico-prácticos. Universidad de Alicante, Alicante.
ARCEO VACAS, J. L. (Coord.) (2004). Las relaciones públicas en España. McGraw-Hill, Madrid.
ARISTÓTELES (s. IV a.C.): Retórica. Alianza Editorial, Madrid, 1998.
BERGUA, Neus i FARGAS, Xavier (2000): Català comercial i administratiu. Castellnou, Barcelona.
BIVINS, Thomas H. (19994): Public relations writing. The essentials of style and format. NTC, Illinois, USA.
BOTTA, Mirta (1994): Comunicaciones escritas en la empresa. Granica, Barcelona.
CAMPS, Anna (1994): L’ensenyament de la composició escrita. Barcanova, Barcelona.
CALSAMIGLIA, Helena y TUSÓN, Amparo (2007): Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Ariel, Barcelona.
CAPRIOTTI, P. & MORENO, M.A. (2007). Communicating corporate responsibility through corporate websites in Spain. Corporate Communications, 12: 221-237.
CASSANY, Daniel (1995): La cuina de l’escriptura. Les Naus d’Empúries. Anagrama, Barcelona.
CASSANY, Daniel (2007): Afilar el lapicero. Guía de redacción para profesionales. Anagrama, Barcelona.
COLE, B.M. (ed.) (2004). The New Investor Relations: Expert Perspectives on the State of the Art, Princenton, NJ: Bloomberg Press.
CUTLIP, S.M.; Center, A.H. & Broom, G.M. (2000). Effective Public Relations. Upper Saddle River NJ: Prentice Hall International.
CUTLIP, S. y Center, A. (2001). Relaciones públicas eficaces. Barcelona: Gestión 2000.
DEL RÍO, M. (ed.) (2001). Gabinetes de prensa. La comunicación en las instituciones y en las empresas. Santander: Ed. Parlamento de Cantabria.
DEMÓSTENES (s. III a.C.). Discursos. Alianza Editorial, 1998
FOSTER, John (20002): Effective writing skills for Public Relations. The Institute of Public Relations, Kogan Page, London.
FUENTES i PUJOL, M. E. (1992). Documentación científica e información: metodología del trabajo intelectual y científico. Promociones y Publicaciones Universitarias, PPU, Barcelona.
GARCÍA OROSA, B. (2005). Los altavoces de la actualidad: radiografía de los gabinetes de comunicación. Gesbiblo.
GOLANÓ, Conxita y FLORES-GUERRERO, Rodrigo (2002): Aprender a redactar documentos empresariales. Paidós, Barcelona.
GRUNIG, J. E., & HUNT, T. (2000). Dirección de relaciones públicas. Gestión 2000, París.
HERREROS, Mario (1995): La publicitat. Fonaments de la comunicació publicitària. Pòrtic, Barcelona.
HUERTAS, ASSUMPCIÓ, FERNANDEZ CAVIA, José. Redacción en Relaciones Públicas. Pearson, 2009
JIMÉNEZ MORALES, M. (2007): Manual de gestió d’esdeveniments. La construcció de la imatge de marca. Vic: Eumo.
LÓPEZ-NIETO, F. (2003). Manual de protocolo. Barcelona: Ariel.
MAGALLÓN, S. (2006). Concepto y elementos de las relaciones públicas. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, (34), 103-109.
MARTÍNEZ, Roser (1997): Conectando texto. Guía para el uso efectivo de elementos conectores en castellano. Octaedro, Barcelona.
MEDINA, Jaume(2000): L’Art de la Paraula. Tractat de Retòrica i Poètica. Proa, Barcelona
MERAYO, Arturo (1998): Curso práctico de técnicas de comunicación oral. Tecnos, Madrid.
MORTARA, Bice (1991): Manual de retórica. Cátedra, Madrid.
MUNNÉ, F. (1993). La comunicación en la cultura de masas: estudios sobre comunicación, los medios y la publicidad. Promociones y Publicaciones Universitarias, PPU, Barcelona.
NEWSOM, Doug y CARRELL, Bob (20047): Public relations writing. Form & style. Wadsworth Publishing Company, USA.
NOGUERO, A. (1990). Relaciones públicas e industria de la persuasión:(análisis gnoseológico y situacional). Promociones y Publicaciones Universitarias, PPU, Barcelona.
NOVAK, Joseph D. (1998): Conocimiento y aprendizaje. Los mapas conceptuales como herramientas facilitadoras para escuelas y empresas. Alianza Editorial, Madrid.
PERELMAN, Ch. y OLBRECHTS-TYTECA, L. (1958): Tratado de la argumentación. La nueva retórica. Gredos, Madrid, 1994.
PORTOCARRERO, Felipe y GIRONELLA, Natalia (2001): La escritura rentable. La eficacia de la palabra en la empresa. Ediciones SM, Madrid.
RACIONER,O Luis. El Arte de Escribir. Emoción y placer del acto creador. Temas de Hoy, 1995
RODRIGO, Miquel (1999): Comunicación intercultural. Anthropos, Barcelona.
SANZ, Glòria i FRASER, Alba (1998): Manual de comunicacions escrites a l’empresa. 71 models de consulta. Interactiva-Graó, Barcelona.
SERAFINI, Mª Teresa : Cómo se escribe. Paidós, Barcelona, 1994.
SIERRA Y FABRA , La página escrita. GRUPO SM, Barcelona, 2006
SUNYOL, Victor Màquines per a escriure. Recursos per a l’animació a la creativitat escrita. Eumo,1992
TREADWELL, Donald (20052): Public relations writing: principles in practice. Sage, Thousand Oaks.
TORRENTS, R. (2005). Eventos de empresa. El poder de la comunicación en vivo. Bilbao: Deusto.
WESTON, Anthony (1987): Las claves de la argumentación. Ariel, Barcelona, 1994.
WILCOX, Dennis L. (2001): Public relations writing and media techniques. Longman, New York.
WILCOX, Dennis L. (2005): Public Relations Writing and Media Techniques. Pearson, Boston.
WILCOX, D.; Cameron, G. y Xifra, J. (2006). Relaciones Públicas. Estrategias y tácticas. Madrid: Pearson/Addison Wesley.
XIFRA, J. (2007). Técnicas de las relaciones públicas. Barcelona: Editorial UOC.


Veure Avaluació: Informació general del grau
Avaluació: Informació específica

Totes les activitats formatives seran qualificades entre 0 i 10 punts.

  • La puntuació mínima per a superar l'assignatura és un 5.
  • Consulteu el calendari de tancament d’avaluació i de gestió acadèmica.
  • L’assistència a classe és recomanable sempre. També per a aquells estudiants que han optat per l’Avaluació Única. Consulteu els casos en què és obligatòria.
  • En totes les activitats avaluables, es valorarà la correcció gramatical i ortogràfica, l’estil i l’adequació del missatge. Els estudiants podran realitzar les activitats en català o castellà, sense errades ni barbarismes. Serà obligatori lliurar, al menys, tres pràctiques en cada llengua.
  • No s’admetran, a efectes d’avaluació, lliuraments fora de termini o en formats o suports diferents als indicats, ni cap tipus de treball alternatiu i/o de recuperació.
Avaluació continuada
Requisits: excepte que l'estudiant indiqui el contrari, estarà vinculat en aquest format d'avaluació.
Seqüen
ciació
Bloc Nom activitat formativa Descripció detallada de l'activitat formativa Grupal o individual Obligatorietat
Sí/No
% sobre la nota
1 1 i 2 Activitats d'aplicació (en grups)

Es formaran grups de 4 o 5 persones que actuaran com a agència i es mantindran al llarg de l’assignatura. Cada dia, la professora plantejarà una situació per a la que el grup haurà de redactar alguna peça de relacions públiques, elaborar tasques de planificació o debatre sobre tècniques i estratègies de redacció. Cada sessió, un grup exposarà el seu treball a la resta d’alumnes i, entre tots, es farà una crítica constructiva. Les peces seran lliurades a la professora, bé virtualment o bé en mà al final de la classe, i seran retornades corregides en les pròximes sessions.
És necessari haver lliurat al menys el 80% de les pràctiques grupals per a poder optar a l’examen.

Individual/ Grupal 30%
2 1 i 2 Activitats d'aplicació (individuals)

De manera individual i a partir de situacions plantejades per la professora, l’alumne haurà de redactar peces pròpies de les relacions públiques, diferents a les que s’han elaborat en grups. Les peces es lliuraran a través del campus virtual o al final de la classe i seran retornades corregides en les pròximes sessions.
És necessari haver lliurat al menys el 80% de les pràctiques individuals per a poder optar a l’examen.

Individual 30%
3 1 i 2 Classes magistrals

Seran obligatòries l’assistència a classe i la participació en les activitats. El control es farà a través del lliurament de les pràctiques.

Individual 10%
4 1 i 2 Examen final

L’examen constarà de 2 o 3 preguntes teòriques de desenvolupament de continguts i de la redacció d’1 o 2 peces curtes de relacions públiques.
Tot el contingut vist al curs serà susceptible de ser inclòs en aquesta prova.

Individual 30%

 

Reavaluació de l'avaluació continuada
Requisits: podran acollir-se tots els estudiants que tinguin una puntuació mitjana ponderada igual o superior a 4,5
sobre 10 en l'avaluació final.

Nom activitat formativa Descripció detallada de l'activitat formativa % sobre la nota
Activitats d’aplicació

Es plantejaran noves situacions per a les que l’alumne haurà de redactar determinades peces de relacions públiques que s’hagin estudiant durant el curs i que hauran de ser lliurades el dia de l’examen de reavaluació.

50%
Examen

L’examen constarà de 2 o 3 preguntes teòriques de desenvolupament de continguts i de la redacció d’1 o 2 peces curtes de relacions públiques, totes elles diferents de les proposades a l’examen final.
Tot el contingut vist al curs serà susceptible de ser inclòs en aquesta prova. Per a poder optar a l’examen serà necessari haver presentat totes les activitats d’aplicació proposades per a la reavaluació.

50%

 

Avaluació única
Requisits: per acollir-se a l'avaluació única, l'estudiant ho sol·licitarà formalment en el termini i format establert en el calendari acadèmic.
Seqüenciació Nom de l'activitat formativa Descripció detallada de l'activitat formativa Pes en % sobre la nota
1 Carpeta d’aprenentatge El dia de l’examen, l’alumne haurà de lliurar la seva carpeta d’aprenentatge, formada per diverses peces redaccionals de les treballades al llarg del curs i que es comunicaran a l’estudiant amb temps suficient per a la seva preparació. Per a poder presentar-se a l’examen, l’estudiant ha de lliurar la totalitat de les peces redaccionals proposades. 50%
2 Examen

L’examen constarà de 2 o 3 preguntes teòriques de desenvolupament de continguts i de la redacció d’1 o 2 peces curtes de relacions públiques.
Tot el contingut vist al curs serà susceptible de ser inclòs en aquesta prova.

50%

 

Reavaluació de l'avaluació única
Requisits: podran acollir-se tots els estudiants que tinguin una puntuació mitjana ponderada igual o superior a 4,5
sobre 10 en l'avaluació final.
Nom activitat formativa Descripció detallada de l'activitat formativa % sobre la nota
Carpeta d’aprenentatge

Es proposaran noves situacions per a les que l’alumne haurà de redactar determinades peces de relacions públiques que s’hagin estudiat durant el curs i que seran diferents a les presentades a l’avaluació única. Aquestes peces hauran de ser lliurades el dia de l’examen de reavaluació.

50%
Examen

L’examen constarà de 2 preguntes teòriques de desenvolupament de continguts i de la redacció de 2 peces curtes de relacions públiques. Tot el contingut vist al curs serà susceptible de ser inclòs en aquesta prova. Per a poder optar a l’examen és necessari presentar totes les pràctiques proposades per a la carpeta d’aprenentatge.

50%

Apunts del docent
Aula Virtual (Moodle)
PLA DOCENT
Taller L’art contemporani com inspiració de les imatges publicitàries actuals Format docència N
Cada un dels tallers que comprenen l’assignatura Taller de Publicitat i Relacions Públiques responen total o parcialment a la filosofia declarada en la Memòria Verifica de la titulació:
- Comprendre els conceptes relacionats amb la teoria de la publicitat i la teoria de les relacions públiques.
- Identificar i emprar tècniques de publicitat i de relacions públiques per tal d’elaborar un projecte publicitari o de relacions públiques, així com fer la seva presentació (oral i escrita).
- Realitzar una demostració de planificació de mitjans publicitaris.
- Realitzar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de la cerca de fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb la publicitat i les relaciones públiques.
Matèria M6. Tècniques i Procediments de la Comunicació
Docent del taller  Dr. J. Llacuna Coneixements
previs recomanats
Els propis dels estudiants de secundaria en matèria d’història de l’art. Torn Únic
Descripció general del taller

Un taller adreçat a la competència "creativa" dels alumnes en el camp de la publicitat, entesa aquesta com una activitat eminentment artística. Això vol dir que s'espera dels alumnes la participació activa al taller i l'interès pels aspectes artístics de la societat actual. Es pretén fer un repàs per la història de l’art contemporani, especialment la pintura, per veure com aquestes manifestacions han inspirat bona part de les imatges utilitzades a la publicitat actual. Parlarem de l’art del segle XX i XXI a partir de Marcel Duchamp i els dadaistes, les “vanguardies històriques”, l’informalisme, el “pop-art” fins l’art “postmodern” i la deconstrucció (art “basura”, ecologisme artístic, etc.). Es pretén que els alumnes  descobreixin les característiques fonamentals d’aquets moviments i notin la seva presència a la imatge publicitària actual.

Idioma Català Tipus OB
Requisits tècnics    A l'aula: ---
A aportar per l'estudiant: ---
Format INTENSIU (2n semestre)

 

Data de creació: 22/03/2013
Data darrera actualització i seguiment: 19/06/2015
Data d'aprovació per la Comissió Executiva: 19/06/2015

Temari
Bloc 1 Títol: Contextualització Teòrica

Tema 1.- Característiques generals de l’art (pintura) del s. XX i XXI. El seu “utilitarisme” i el trencament amb l’art “clàssic”. Pot suggerir un art amb conceptes “pedagògics”? A qui cal ensenyar ? No ha estat moltes vegades l’art utilitzat com mecanisme propagandístic? Les possibilitats "emocionals" de l'art contemporani.

Tema 2.- Les estructures bàsiques de l’art contemporani: utilitat, significació, trets elementals, capacitat comunicativa, transmissió emocional, codis, estètica i “anti-estètica”. La repercussió a les modificacions de les conductes dels receptors. L'experimentació artística com possibilitat publicitària. Les modificacions "formals" de l'obra d'art al pas del temps.

Tema 3.- L’art de la publicitat “sostenible”. Art/publicitat com a demanda “ecològica”. Deconstructivisme. (Aquesta sessió es realitzarà amb l’arquitecte/ergònem  Sr. Antoni Bustamante de l’ONU de Ginebra) 

Bloc 2 Títol: Activitats Pràctiques

Els tallers tenen un caràcter eminentment pràctic.
Adreceu-vos a l’apartat “AVALUACIÓ” per fer constar el detall de cada una de les activitats formatives.


Competències associades
C1 Compromís ètic.
C2 Capacitat d’aprenentatge i responsabilitat.
C3 Treball en equip.
C4 Capacitat creativa i emprenedora.
C6 Coneixement teòric i pràctic de la publicitat i les RRPP així com dels seus processos i estructures organitzatives.
C7 Coneixement del disseny i desenvolupament d’estratègies i aplicació de les polítiques de comunicació persuasiva a les institucions i empreses públiques i privades.
C12 Coneixement de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació.
C13 Capacitat i habilitat per exercir com a professionals encarregats de l’atenció al client de publicitat i RRPP.

Objectius generals
Objectius generals OG associats a les competències
(OG) C1 C2 C3  C4  C6  C7   C12 C13
OG1.- L’alumne coneixerà els trets característics de l’art contemporani, identificant les grans  escoles o corrents.  X      X      
OG2.- Identificarà les relacions que hi ha entre les trets essencials de l’art contemporani i la pràctica publicitària a traves de les imatges. X X         X X
OG3.- L’ alumne serà capaç de realitzar un anunci que mantingui les estructures bàsiques de l’art contemporani, a partir de la recerca de la realitat quotidiana.   X  X        
OG4.-Serà capaç de generar formes noves a partir d’estructures artístiques anteriors (deconstructivisme).   X  X     X    
OG5.- Generarà una actitud nova i positiva envers l’art contemporani i desvetllarà l’aportació pràctica dels missatges cap a una repercussió observable. X     X   X  

 

Objectius específics // Resultats de l'aprenentatge
Blocs Objectius específics OE associats als OG
   (OE) OG1 OG2 OG3  OG4   OG5
1 OE1.-Identificar característiques bàsiques de l’art contemporani (s. XX i XXI). X X      X
OE2.- Identificar i entendre la realitat informativa/publicitària com “inspirada” al llarg del temps per les estructures artístiques contemporànies.  La publicitat no es pot deslligar de les estructures fonamentals de l’art. X X   X  X
OE3.- Realitzar, com a professional de la publicitat, un exercici de creació d’un procés comunicatiu/publicitari que tingui una forta repercussió al receptor.     X  X
OE4.- Realitzar un exercici de “deconstructivisme” per generar noves formes comunicatives a partir d’una situació dinada inicial.     X X
OE5.- Trobar a l’art contemporani i a les seves estructures bàsiques l’argument per arribar a una plena manifestació artística.          X

Resum total d'activitats formatives
  Hores  
Tipologia Total Presencial No presencial Crèdits ECTS
A) Teoria 50 18 32 2
B) Teòric-pràctic
C) Treball tutelat
D) Treball autònom
Total

Fonts d'informació

http://www.alu.ua.es/r/rlt6/publicidad_y_arte.htm
http://www.elespectador.com/opinion/columna-381015-puede-publicidad-ser-un-arte
http://auladefilosofia.net/2013/01/10/arte-y-publicidad/
http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=158027
http://algargosarte.lacoctelera.net/post/2009/05/30/el-arte-como-inspiraci-n-la-publicidad-anuncios
http://www.arsfluentes.es/ddiseno/ddiseno-7/documento11.htm
http://ibytes.es/blog_Publicidad_y_arte_urbano.html
http://losarchivosdelviento.blogspot.com.es/2012/05/publicidad-y-arte.html
http://www.psjm.es/El_Barco_del_Arte_Cereceda.pdf
http://artetorreherberos.blogspot.com.es/2011/06/la-influencia-del-arte-en-la-la.html
http://fido.palermo.edu/servicios_dyc/encuentro2007/02_auspicios_publicaciones/actas_diseno/articulos_pdf/A022.pdf


-BASSAT, L. El libro rojo de la Publicidad, Folio, Barcelona 1994.
-CORONADO, D. La metáfora del espejo. Teoría e Historia del cartel publicitario, Alfar, Sevilla 2002.
-CUARTAS, J. Biografía de El Corte Inglés: la historia de un gigante, Espasa Calpe, Barcelona 1992.
-GARCÍA RUESCAS, F. Historia de la Publicidad y del Arte Comercial en España, Arus, Madrid 2002.
-GOMBRICH, E.H. La Historia del Arte, Phaidon Ediciones, Londres 2008.
-MENSA TORRES, M. Magritte y su huella en la publicidad actual, Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona 2005.
-PÉREZ GAULI, J.C. La publicidad como arte y el arte como publicidad, Servicios Publicaciones Universidad Complutense Madrid, Madrid 1998.
-RUPÉREZ, J.L. Maestros del Arte en el Cartel, Caja de Ahorros del Mediterráneo, Murcia 2004.
-SÁNCHEZ GUZMÁN, J.R. Breve Historia de la Publicidad, Ciencia 3, Madrid 1989.
-SHNEIDER ADAMS, L. Explorar el arte, Blume, Barcelona 2004.


Veure Avaluació: Informació general del grau
Avaluació: Informació específica
  • L’avaluació del taller s’ha de contemplar com a Avaluació Continuada i s’ha de resoldre dins el període lectiu.
  • Totes les activitats formatives seran qualificades entre 0-10. Caldrà presentar la nota final amb un decimal.
  • La puntuació mínima per superar el taller és un 5.
  • Consulteu el calendari de tancament d’avaluació i de gestió acadèmica.
  • L’assistència a classe és recomanable sempre.
  • El format dels tallers no contempla Avaluació Única ni Reavaluació.
  • No s’admetran, a efectes d’avaluació, lliuraments fora de termini o en formats o suports diferents als indicats, ni cap tipus de treball alternatiu i/o de recuperació.
Avaluació continuada
Atès la naturalesa pràctica dels tallers, de manera excepcional, aquest format pedagògic no contempla la reavaluació.
Seqüenciació Nom activitat formativa Descripció detallada de l'activitat formativa Grupal o individual Obligatorietat
Sí/No
% sobre la nota
1 Classes Magistrals

Assistència i participació activa.

Individual
--
2 Activitat d’aplicació i Classe Expositiva: Recerca material publicitari

Recerca de material publicitari, a traves de tot tipus de presentació identificant els orígens “artístics” dels exemples trobats.

Individual 40%
3 Activitat d’aplicació i Classe Expositiva: Anunci

Realització d’un anunci a partir de imatges i textos publicitaris apareguts qualsevol mitjà de comunicació.

Grupal (2-3 alumnes) 20%
4 Activitat d’aplicació i Classe Expositiva: Recerca indicadors

Recerca de indicadors informatiu/publicitaris a un entorn quotidià i generació posterior un estímul comunicatiu amb capacitat de repercussió sobre els receptors.

Grupal (2-3 alumnes) 20%
5 Activitat d’aplicació:
Performance

Els alumnes realitzaran un procés de “deconstructivisme” sobre una realitat existent (imatge) per arribar a generar imatges noves amb una major capacitat de comunicació i un major estímul comunicatiu.
Aquesta activitat pot programar-se en un espai i horari diferent a l’habitual.

Grupal (2-3 alumnes) 20%

Apunts del docent
Aula Virtual (Moodle)