PLA DOCENT | |||||||||
Taller | Màrqueting i música. Com construir una carrera musical d'èxit | Format docència | I | ||||||
Cada un dels tallers que comprenen l’assignatura Taller de Publicitat i Relacions Públiques responen total o parcialment a la filosofia declarada en la Memòria Verifica de la titulació: - Comprendre els conceptes relacionats amb la teoria de la publicitat i la teoria de les relacions públiques. - Identificar i emprar tècniques de publicitat i de relacions públiques per tal d’elaborar un projecte publicitari o de relacions públiques, així com fer la seva presentació (oral i escrita). - Realitzar una demostració de planificació de mitjans publicitaris. - Realitzar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de la cerca de fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb la publicitat i les relaciones públiques. |
|||||||||
Matèria | M6. Tècniques i Procediments de la Comunicació | ||||||||
Docent del taller | Dra. Lola Costa Gálvez | Coneixements previs recomanats |
No es requereix cap coneixement o experiència prèvia. | Torn | Únic | ||||
Descripció general del taller |
Desde el punto de vista de la comunicación el mundo de la música está lleno de ejemplos de éxito. El auge del rock'n'roll en los años 50 trajo grandes estrellas como Elvis Presley o The Beatles que dieron paso unos artistas cada vez más preocupados por la gestión de su carrera. David Bowie es a menudo citado como el primer artista que vio las posibilidades de considerarse a sí mismo como una marca (Frith, 2001); algo que han seguido músicos de diferentes ámbitos como Madonna, Kraftwerk o el pianista clásico Lang Lang. Además, en la actualidad los artistas tienen en Internet un aliado para diseñar sus carreras y tener un contacto más estrecho con los fans. Sin duda el éxito es importante pero también lo es la sostenibilidad y perdurabilidad en el tiempo. Por ello, en este taller veremos por un lado los fundamentos teóricos de la música como industria cultural y por otro aprenderemos de manera práctica y con ejemplos reales cómo se gestiona la carrera mediática de un artista con el empleo de técnicas del marketing mix. Finalmente, el alumno hará su propia propuesta para un artista real. |
||||||||
Idioma | Castellà i català | Tipus | OB | ||||||
Requisits tècnics | A l'aula: Ordinador, Internet | ||||||||
A aportar per l'estudiant: Nivell mínim d'anglès A2. | |||||||||
Format | EXTENSIU (1r semestre) |
Data de creació: 18/01/2016 |
Data darrera actualització i seguiment: 18/01/2016 |
Data d'aprovació per la Comissió Executiva: 09/05/2016 |
Temari | |||||||||
Bloc 1 | Títol: Contextualització Teòrica | ||||||||
Tema 1. El negocio musical 1.1. Estructura del sector Tema 2. Música y significado Tema 3. Música y comunicación Tema 4. Caso práctico |
|||||||||
Bloc 2 | Títol: Activitats Pràctiques | ||||||||
Els tallers tenen un caràcter eminentment pràctic. |
Competències associades | |||||||||
C1 | Compromís ètic. | ||||||||
C2 | Capacitat d’aprenentatge i responsabilitat. | ||||||||
C3 | Treball en equip. | ||||||||
C4 | Capacitat creativa i emprenedora. | ||||||||
C6 | Coneixement teòric i pràctic de la publicitat i les RRPP així com dels seus processos i estructures organitzatives. | ||||||||
C7 | Coneixement del disseny i desenvolupament d’estratègies i aplicació de les polítiques de comunicació persuasiva a les institucions i empreses públiques i privades. | ||||||||
C12 | Coneixement de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació. | ||||||||
C13 | Capacitat i habilitat per exercir com a professionals encarregats de l’atenció al client de publicitat i RRPP. |
Objectius generals | ||||||||||||
Objectius generals | OG associats a les competències | |||||||||||
(OG) | C1 | C2 | C3 | C4 | C6 | C7 | C12 | C13 | ||||
OG1.- El alumno aprenderá a gestionar la carrera mediática de un artista musical. | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||
OG2.- El alumno obtendrá unos conocimientos generales sobre la industria musical. | X | X |
Objectius específics // Resultats de l'aprenentatge | ||||||||||
Blocs | Objectius específics | OE associats als OG | ||||||||
(OE) | OG1 | OG2 | ||||||||
1 | OE1.- El alumno conocerá la estructura profesional del sector musical. | X | ||||||||
OE2.- El alumno conocerá los públicos del sector musical. | X | |||||||||
OE3.- El alumno aprenderá técnicas de marketing mix aplicadas al sector musical. | X | |||||||||
OE4.- El alumno desarrollará conceptos relacionados con la música como fenómeno cultural. | X |
Mètodes docents |
Hores de docència x mètode docent emprat (presencial i no presencial) Veure Glossari (segons descriptor de la UB) |
||||||||||
Hores | |||||||||||
Total | Presencial | No presencial | Crèdits ECTS | ||||||||
A) Teoria | 50 | 18 | 32 | 2 | |||||||
B) Teòric-pràctic | |||||||||||
C) Treball tutelat | |||||||||||
D) Treball autònom | |||||||||||
Total |
Fonts d'informació |
ADÁN, Pablo. Rock marketing: una historia del rock diferente. Madrid: SC Libro, 2014. 290 p. ISBN: 9788494180170. ATTALI, Jacques. Ruidos. Ensayo sobre la economía política de la música. Valencia: Ruedo Ibérico, 1978. 303 p. ISBN: 8470540521. |
Veure Avaluació: Informació general del grau |
Avaluació: Informació específica |
|
Avaluació continuada Atès la naturalesa pràctica dels tallers, de manera excepcional, aquest format pedagògic no contempla la reavaluació. |
|||||||||||||
Seqüenciació | Nom activitat formativa | Descripció detallada de l'activitat formativa | Grupal o individual | Obligatorietat Sí/No |
% sobre la nota | ||||||||
1 | Clases magistrales |
Asistencia y participación activa del estudiante como mínimo al 80% de las sesiones. |
Individual | SÍ | -- | ||||||||
2 | Actividades de aplicación |
Al finalizar los temas 1 y 3 los alumnos realizarán en el aula casos prácticos que deberán resolver y poner en común. |
Grupal (2-4 miembros) | SÍ | 35% | ||||||||
3 | Seminario |
Al finalizar el tema 2 se realizará un seminario en el aula en el que se analizarán un conjunto de textos académicos relacionados con la industria musical y que los alumnos deberán preparar fuera del aula. |
Grupal (2-4 miembros) | SÍ | 20% | ||||||||
4 | Carpeta de aprendizaje |
Durante la realización del taller los alumnos deberán entregar actividades que formarán parte de la carpeta de aprendizaje como una reseña de un concierto o una noticia relacionada con la industria musical. Finalmente, el último día de clase se entregará un informe final y se presentará en el aula de una propuesta de campaña aplicada a un artista musical real. |
Individual | SÍ | 45% |
Apunts del docent |
Aula Virtual (Moodle) |
PLA DOCENT | |||||||||
Taller | L’art contemporani com inspiració de les imatges publicitàries actuals | Format docència | N | ||||||
Cada un dels tallers que comprenen l’assignatura Taller de Publicitat i Relacions Públiques responen total o parcialment a la filosofia declarada en la Memòria Verifica de la titulació: - Comprendre els conceptes relacionats amb la teoria de la publicitat i la teoria de les relacions públiques. - Identificar i emprar tècniques de publicitat i de relacions públiques per tal d’elaborar un projecte publicitari o de relacions públiques, així com fer la seva presentació (oral i escrita). - Realitzar una demostració de planificació de mitjans publicitaris. - Realitzar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de la cerca de fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb la publicitat i les relaciones públiques. |
|||||||||
Matèria | M6. Tècniques i Procediments de la Comunicació | ||||||||
Docent del taller | Dr. J. Llacuna | Coneixements previs recomanats |
Els propis dels estudiants de secundaria en matèria d’història de l’art. | Torn | Únic | ||||
Descripció general del taller |
Un taller adreçat a la competència "creativa" dels alumnes en el camp de la publicitat, entesa aquesta com una activitat eminentment artística. Això vol dir que s'espera dels alumnes la participació activa al taller i l'interès pels aspectes artístics de la societat actual. Es pretén fer un repàs per la història de l’art contemporani, especialment la pintura, per veure com aquestes manifestacions han inspirat bona part de les imatges utilitzades a la publicitat actual. Parlarem de l’art del segle XX i XXI a partir de Marcel Duchamp i els dadaistes, les “vanguardies històriques”, l’informalisme, el “pop-art” fins l’art “postmodern” i la deconstrucció (art “basura”, ecologisme artístic, etc.). Es pretén que els alumnes descobreixin les característiques fonamentals d’aquets moviments i notin la seva presència a la imatge publicitària actual. |
||||||||
Idioma | Català | Tipus | OB | ||||||
Requisits tècnics | A l'aula: --- | ||||||||
A aportar per l'estudiant: --- | |||||||||
Format | INTENSIU (gener) |
Data de creació: 22/03/2013 |
Data darrera actualització i seguiment: 05/05/2016 |
Data d'aprovació per la Comissió Executiva: 09/05/2016 |
Temari | |||||||||
Bloc 1 | Títol: Contextualització Teòrica | ||||||||
Tema 1.- Característiques generals de l’art (pintura) del s. XX i XXI. El seu “utilitarisme” i el trencament amb l’art “clàssic”. Pot suggerir un art amb conceptes “pedagògics”? A qui cal ensenyar ? No ha estat moltes vegades l’art utilitzat com mecanisme propagandístic? Les possibilitats "emocionals" de l'art contemporani. Tema 2.- Les estructures bàsiques de l’art contemporani: utilitat, significació, trets elementals, capacitat comunicativa, transmissió emocional, codis, estètica i “anti-estètica”. La repercussió a les modificacions de les conductes dels receptors. L'experimentació artística com possibilitat publicitària. Les modificacions "formals" de l'obra d'art al pas del temps. Tema 3.- L’art de la publicitat “sostenible”. Art/publicitat com a demanda “ecològica”. Deconstructivisme. (Aquesta sessió es realitzarà amb l’arquitecte/ergònem Sr. Antoni Bustamante de l’ONU de Ginebra) |
|||||||||
Bloc 2 | Títol: Activitats Pràctiques | ||||||||
Els tallers tenen un caràcter eminentment pràctic. |
Competències associades | |||||||||
C1 | Compromís ètic. | ||||||||
C2 | Capacitat d’aprenentatge i responsabilitat. | ||||||||
C3 | Treball en equip. | ||||||||
C4 | Capacitat creativa i emprenedora. | ||||||||
C6 | Coneixement teòric i pràctic de la publicitat i les RRPP així com dels seus processos i estructures organitzatives. | ||||||||
C7 | Coneixement del disseny i desenvolupament d’estratègies i aplicació de les polítiques de comunicació persuasiva a les institucions i empreses públiques i privades. | ||||||||
C12 | Coneixement de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació. | ||||||||
C13 | Capacitat i habilitat per exercir com a professionals encarregats de l’atenció al client de publicitat i RRPP. |
Objectius generals | ||||||||||||
Objectius generals | OG associats a les competències | |||||||||||
(OG) | C1 | C2 | C3 | C4 | C6 | C7 | C12 | C13 | ||||
OG1.- L’alumne coneixerà els trets característics de l’art contemporani, identificant les grans escoles o corrents. | X | X | X | |||||||||
OG2.- L'alumne identificarà les relacions que hi ha entre les trets essencials de l’art contemporani i la pràctica publicitària a traves de les imatges. | X | X | X | X | ||||||||
OG3.- L’ alumne serà capaç de realitzar un anunci que mantingui les estructures bàsiques de l’art contemporani, a partir de la recerca de la realitat quotidiana. | X | X | X | |||||||||
OG4.-L'alumne serà capaç de generar formes noves a partir d’estructures artístiques anteriors (deconstructivisme). | X | X | X | |||||||||
OG5.- L'alumne generarà una actitud nova i positiva envers l’art contemporani i desvetllarà l’aportació pràctica dels missatges cap a una repercussió observable. | X | X | X | X |
Objectius específics // Resultats de l'aprenentatge | |||||||||
Blocs | Objectius específics | OE associats als OG | |||||||
(OE) | OG1 | OG2 | OG3 | OG4 | OG5 | ||||
1 | OE1.-L'alumne identificarà característiques bàsiques de l’art contemporani (s. XX i XXI). | X | X | X | |||||
OE2.- L'alumne identificarà i entendrà la realitat informativa/publicitària com “inspirada” al llarg del temps per les estructures artístiques contemporànies. La publicitat no es pot deslligar de les estructures fonamentals de l’art. | X | X | X | X | |||||
OE3.- L'alumne realitzarà, com a professional de la publicitat, un exercici de creació d’un procés comunicatiu/publicitari que tingui una forta repercussió al receptor. | X | X | X | ||||||
OE4.- L'alumne realitzarà un exercici de “deconstructivisme” per generar noves formes comunicatives a partir d’una situació dinada inicial. | X | X | X | ||||||
OE5.- L'alumne trobarà a l’art contemporani i a les seves estructures bàsiques l’argument per arribar a una plena manifestació artística. | X |
Mètodes docents |
Hores de docència x mètode docent emprat (presencial i no presencial) Veure Glossari (segons descriptor de la UB) |
||||||||||
Hores | |||||||||||
Total | Presencial | No presencial | Crèdits ECTS | ||||||||
A) Teoria | 50 | 18 | 32 | 2 | |||||||
B) Teòric-pràctic | |||||||||||
C) Treball tutelat | |||||||||||
D) Treball autònom | |||||||||||
Total |
Fonts d'informació |
Arte Toreherberos[en línia]. [Consulta: 05.05.2016]. Disponible a: <http://artetorreherberos.blogspot.com.es/2011/06/la-influencia-del-arte-en-la-la.html>. CERECEDA, Miguel. Arte y publicidad. [en línia]. [Consulta: 05.05.2016]. Disponible a: <http://www.psjm.es/El_Barco_del_Arte_Cereceda.pdf>. DÍAZ GUTIÉRREZ, D. Arte y publicidad, un binomio imposible. [en línia] [Consulta: 09.05.2016]. Disponible a: < MARTÍNEZ ZÚÑIGA, Juan Manuel. Del arte a la publicidad. [en línia]- [Consulta: 05.05.2016]. Disponiible a: <http://fido.palermo.edu/servicios_dyc/encuentro2007/02_auspicios_publicaciones/actas_diseno/articulos_pdf/A022.pdf>. OSPINA, William. ¿Puede la publicidad ser un arte? [en línia]. [Consulta: 05.05.2016]. Disponible a:<http://www.elespectador.com/opinion/columna-381015-puede-publicidad-ser-un-arte>. Publicidad y arte [en línia]. [Consulta: 05.05.2016]. Disponible a: < Publicidad y arte urbano [en línia]. [Consulta: 05.05.2016]. Disponible a: <http://ibytes.es/blog_Publicidad_y_arte_urbano.html>. SÁNCHEZ BRAVO, Eugenio. Arte y publicidad. [Consulta: 09.05.2016]. Disponible a: <http://auladefilosofia.net/2013/01/10/arte-y-publicidad/>. |
Veure Avaluació: Informació general del grau |
Avaluació: Informació específica |
|
Avaluació continuada Atès la naturalesa pràctica dels tallers, de manera excepcional, aquest format pedagògic no contempla la reavaluació. |
|||||||||||||
Seqüenciació | Nom activitat formativa | Descripció detallada de l'activitat formativa | Grupal o individual | Obligatorietat Sí/No |
% sobre la nota | ||||||||
1 | Classes magistrals |
Assistència i participació activa de l'estudiant com a mínim del 80% de les sessions. |
Individual | SÍ | -- |
||||||||
2 | Activitats d’aplicació: Recerca material publicitari |
Recerca de material publicitari, a traves de tot tipus de presentació identificant els orígens “artístics” dels exemples trobats. Presentació a classe. |
Individual | SÍ | 40% | ||||||||
3 | Activitats d’aplicació: Anunci |
Realització d’un anunci a partir de imatges i textos publicitaris apareguts qualsevol mitjà de comunicació. Presentació a classe. |
Grupal (2-3 membres) | SÍ | 20% | ||||||||
4 | Activitats d’aplicació: Recerca indicadors |
Recerca de indicadors informatiu/publicitaris a un entorn quotidià i generació posterior un estímul comunicatiu amb capacitat de repercussió sobre els receptors. Presentació a classe. |
Grupal (2-3 membres) | SÍ | 20% |
Apunts del docent |
Aula Virtual (Moodle) |
PLA DOCENT | |||||||||
Taller | Agència-Taller - Llenguatge audiovisual per a Publicitat, Cinema i TV |
Format docència | O | ||||||
Cada un dels tallers que comprenen l’assignatura Taller de Publicitat i Relacions Públiques responen total o parcialment a la filosofia declarada en la Memòria Verifica de la titulació: - Comprendre els conceptes relacionats amb la teoria de la publicitat i la teoria de les relacions públiques. - Identificar i emprar tècniques de publicitat i de relacions públiques per tal d’elaborar un projecte publicitari o de relacions públiques, així com fer la seva presentació (oral i escrita). - Realitzar una demostració de planificació de mitjans publicitaris. - Realitzar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de la cerca de fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb la publicitat i les relaciones públiques. |
|||||||||
Matèria | M6. Tècniques i Procediments de la Comunicació | ||||||||
Docent del taller | Prof. F. Mateu | Coneixements previs recomanats |
Conocimientos básicos de edición de vídeo. Importante: Es un taller dirigido a alumnos con conocimientos mínimos en edición de vídeo que quieran introducirse en el funcionamiento de la narrativa audiovisual. |
Torn | Únic | ||||
Descripció general del taller |
Este taller nos enseñará cómo reconocidos directores y directoras de cine, publicidad y televisión utilizan los encuadres, el color, la iluminación, el montaje, el sonido, la angulación y otros elementos del lenguaje audiovisual para realizar sus obras. - Los grupos de alumnos entregarán una pieza audiovisual. |
||||||||
Idioma | Castellà | Tipus | OB | ||||||
Requisits tècnics | A l'aula: Portátil, internet, sonido y proyector. | ||||||||
A aportar per l'estudiant: Vídeo editado que los alumnos han de realizar con su equipo propio (ordenador y vídeocámara) durante las horas no presenciales. | |||||||||
Format | INTENSIU (gener) |
Data de creació: 30/03/2016 |
Data darrera actualització i seguiment: 07/07/2016 |
Data d'aprovació per la Comissió Executiva: 08/07/2016 |
Temari | |||||||||
Bloc 1 | Títol: Contextualització Teòrica | ||||||||
Tema 1. Introducción al guión. Tema 2. Introducción al encuadre. Tema 3. Introducción a la fotografía y el color. Tema 4. Introducción al atrezzo. Tema 5: Introducción al sonido, los diálogos y la música. Tema 6: Montaje. |
|||||||||
Bloc 2 | Títol: Activitats Pràctiques | ||||||||
Els tallers tenen un caràcter eminentment pràctic. |
Competències associades | |||||||||
C1 | Compromís ètic. | ||||||||
C2 | Capacitat d’aprenentatge i responsabilitat. | ||||||||
C3 | Treball en equip. | ||||||||
C4 | Capacitat creativa i emprenedora. | ||||||||
C6 | Coneixement teòric i pràctic de la publicitat i les RRPP així com dels seus processos i estructures organitzatives. | ||||||||
C7 | Coneixement del disseny i desenvolupament d’estratègies i aplicació de les polítiques de comunicació persuasiva a les institucions i empreses públiques i privades. | ||||||||
C12 | Coneixement de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació. | ||||||||
C13 | Capacitat i habilitat per exercir com a professionals encarregats de l’atenció al client de publicitat i RRPP. |
Objectius generals | ||||||||||||
Objectius generals | OG associats a les competències | |||||||||||
(OG) | C1 | C2 | C3 | C4 | C6 | C7 | C12 | C13 | ||||
OG1.- El alumno conocerá el funcionamiento del lenguaje de las imágenes y el estudio del sonido. | X | X | X | |||||||||
OG2.- El alumno aprenderá algunas de la técnicas y los elementos del lenguaje audiovisual para narrar y sus impactos emocionales en el espectador. | X | X | X | X | X | |||||||
OG3.- El alumno aprenderá a analizar piezas audiovisuales a través del lenguaje audiovisual de cada una de ellas para posteriormente ponerlo en práctica. | X | X | X | X | ||||||||
OG4.- El alumno aprenderá cómo se utiliza este lenguaje para transmitir el mensaje y las emociones que se desean sobre el espectador. | X | X | X | X | X | X |
Objectius específics // Resultats de l'aprenentatge | ||||||||
Blocs | Objectius específics | OE associats als OG | ||||||
(OE) | OG1 | OG2 | OG3 | OG4 | ||||
1 | OE1.- El alumno hará una introducción a los conocimientos teórico-prácticos de la narrativa audiovisual. | X | X | X | ||||
OE2.-El alumno razonará el funcionamiento de la imagen y el sonido según cada situación. | X | X | ||||||
OE3.- El alumno aprenderá cuándo un elemento de la sintaxis audiovisual funciona y cuándo no. | X | X | X | |||||
OE4.- El alumno aprenderá a combinar los diferentes elementos de la narrativa audiovisual para que formen parte de un todo. | X | X | X | X | ||||
OE5.- El alumno hará una introducción a técnicas generales y específicas vistas por autores del entorno audiovisual. | X | X | X | |||||
OE6.- El alumno aprenderá a narrar a través de la imagen y el sonido utilizando su morfología y sintaxis. | X | X | X | |||||
2 | OE7.- El alumno se introducirá al uso de los elementos que componen la imagen y el sonido para elaborar sus propias piezas audiovisuales. | X | X | X | X | |||
OE8.- El alumno se introducirá al conocimiento de los conceptos fundamentales del lenguaje audiovisual. | X | X | ||||||
OE9.- El alumno se introducirá en la mirada y análisis hacia formas diferentes de hacer y entender las obras audiovisuales. | X | X | X | X |
Mètodes docents |
Hores de docència x mètode docent emprat (presencial i no presencial) Veure Glossari (segons descriptor de la UB) |
||||||||||
Hores | |||||||||||
Total | Presencial | No presencial | Crèdits ECTS | ||||||||
A) Teoria | 50 | 18 | 32 | 2 | |||||||
B) Teòric-pràctic | |||||||||||
C) Treball tutelat | |||||||||||
D) Treball autònom | |||||||||||
Total |
Fonts d'informació |
Bibliografía:
ALONSO, Luis. Lenguaje del cine. Praxis del filme. Madrid: Ed. Plaza y Valdes, 2010. ISBN 9788492751570. Webgrafía: TV Anuncios. [en línea]. [Consulta: 21.06.2016]. Disponible en: <http://www.tvanuncios.com/>. |
Veure Avaluació: Informació general del grau |
Avaluació: Informació específica |
|
Avaluació continuada Atès la naturalesa pràctica dels tallers, de manera excepcional, aquest format pedagògic no contempla la reavaluació |
|||||||||||||
Seqüenciació | Nom activitat formativa | Descripció detallada de l'activitat formativa | Grupal o individual | Obligatorietat Sí/No |
% sobre la nota | ||||||||
1 | Clases magistrales |
Asistencia y participación activa del estudiante como mínimo al 80% de las sesiones. Se expondrá el contenido de la materia, con apoyo audiovisual y material complementario vía Moodle, y se valorará la participación activa del alumno en cada sesión. |
Individual | SÍ | 10% | ||||||||
2 | Actividades de aplicación |
Los grupos de alumnos entregarán una pieza audiovisual vía Moodle (preferiblemente un spot). |
Grupal (3-4 miembros) | SÍ | 30% | ||||||||
3 | Simulación |
Cada alumno asumirá un rol técnico diferente durante la grabación, desarrollando la capacidad de trabajo en equipo. |
Individual | SÍ | 30% | ||||||||
4 | Carpeta de aprendizaje | Cada alumno presentará un dossier que incluirá un análisis del lenguaje audiovisual aplicado en la pieza junto a una valoración personal del trabajo. | Individual | SÍ | 30% |
Apunts del docent |
Aula Virtual (Moodle) |