PLA DOCENT | |||||||||
Taller | Agència-Taller - Autoedició, disseny i maquetació de projectes de RRPP amb Adobe InDesign | Format docència | I | ||||||
AGÈNCIA-TALLER és un nou concepte d'aprenentatge que fusiona la transmissió de continguts en un entorn professionalitzador. Totes les ofertes d'AGÈNCIA-TALLER es desenvolupen en un espai situat a dos minuts de l'Escola (Agència FUERP), on hem creat un escenari similar a un gabinet de publicitat i de relacions públiques. La formació s'impartirà simulant la resposta a l'encàrrec d'un client. Docent i alumnat es relacionaran com a directiu i executius respectivament. |
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Matèria | M6. Tècniques i Procediments de la Comunicació | ||||||||
Docent del taller | Prof. A. Maiocchi | Coneixements previs recomanats |
--- | Torn | Únic | ||||
Descripció general del taller | Introducción práctica a las tareas y procedimientos necesarios para la maquetación y el diseño de documentos para impresión o distribución electrónica, combinando los diferentes elementos necesarios para realizar diarios, revistas, libros, folletos… y hacer que los alumnos comiencen a pensar y trabajar de manera profesional, con esfuerzo, dedicación, sentido común y criterio propio. Este taller está dirigido a todos aquellos alumnos que quieran adquirir las habilidades, técnicas y conocimientos básicos necesarios para maquetar, diseñar y realizar artes finales de publicaciones con calidad profesional. No se requiere ningún conocimiento previo en la utilización del InDesign, aunque son bienvenidos igualmente quienes tengan algún contacto previo a nivel introductorio o autodidacta. |
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Idioma | Castellano | Tipus | OB | ||||||
Requisits tècnics | A l'aula: PC programario InDesign 6 instalado. | ||||||||
A aportar per l'estudiant: Ordenador portátil con InDesign 6 instalado. | |||||||||
Format | EXTENSIU (2n Semestre) |
Data de creació: 05/01/2012 |
Data darrera actualització i seguiment: 21/01/2017 |
Data d'aprovació per la Comissió Executiva: 29/06/2018 27/04/2017 |
Temari | |||||||||
Bloc 1 | Títol: Contextualització Teòrica | ||||||||
Tema 1. Introducción a InDesign. Tema 2. Creación de Documentos. Tema 3. El Texto. Tema 4. Imágenes. Tema 5. El Color. Tema 6. Páginas Maestras y Capas. Tema 7. Empaquetado, Impresión y PDF. |
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Bloc 2 | Títol: Activitats Pràctiques | ||||||||
Els tallers tenen un caràcter eminentment pràctic. Adreceu-vos a l’apartat “AVALUACIÓ” per fer constar el detall de cada una de les activitats formatives. |
Competències associades | |||||||||
C1 | Compromís ètic. | ||||||||
C2 | Capacitat d’aprenentatge i responsabilitat. | ||||||||
C3 | Treball en equip. | ||||||||
C4 | Capacitat creativa i emprenedora. | ||||||||
C6 | Coneixement teòric i pràctic de la publicitat i les RRPP així com dels seus processos i estructures organitzatives. | ||||||||
C7 | Coneixement del disseny i desenvolupament d’estratègies i aplicació de les polítiques de comunicació persuasiva a les institucions i empreses públiques i privades. | ||||||||
C12 | Coneixement de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació. | ||||||||
C13 | Capacitat i habilitat per exercir com a professionals encarregats de l’atenció al client de publicitat i RRPP. |
Objectius generals | ||||||||||||
Objectius generals | OG associats a les competències | |||||||||||
(OG) | C1 | C2 | C3 | C4 | C6 | C7 | C12 | C13 | ||||
OG1.- El alumno conocerá la autoedición y algunos aspectos del diseño gráfico, de la tipografía y de la composición para aplicarlos a proyectos de relaciones públicas. | X | X | X | X | X | X | X | |||||
OG2.- El alumno se familiarizará con los fundamentos y procedimientos de trabajo del programario de maquetación. | X | X | X | X | X | X | ||||||
OG3.- El alumno podrá distribuir y colocar con precisión las cajas de texto, los gráficos, las imágenes y otros elementos dentro de las páginas de un documento. | X | X | ||||||||||
OG4.- El alumno aprovechará y conocer las posibilidades de las herramientas de organización y de gestión del color. | X | X | X | |||||||||
OG5.- El alumno conocerá los aspectos fundamentales de la pre-impresión y la distribución electrónica. | X | X | X | X | ||||||||
OG6.- El alumno comenzará a pensar y trabajar de manera profesional con cada trabajo práctico. | X | X | X | X | X | X | X | X |
Objectius específics / Resultats de l'aprenentatge | ||||||||||
Blocs | Objectius específics | OE associats als OG | ||||||||
(OE) | OG1 | OG2 | OG3 | OG4 | OG5 | OG6 | ||||
1 | OE1.- El alumno conocerá y saber diseñar retículas de composición para la maquetación de documentos. | X | X | X | ||||||
OE2.- El alumno conocerá el entorno de trabajo, las herramientas y las funcionalidades de Adobe InDesign. | X | X | X | X | X | |||||
OE3.- El alumno sabrá definir las especificaciones de los documentos nuevos y ajustar los márgenes y guías de acuerdo con una estructura reticular determinada. | X | X | X | X | X | |||||
OE4.- El alumno creará y modificará marcos de texto, establecer los enlaces y definir las propiedades. | X | X | X | X | X | |||||
OE5.- El alumno sabrá crear, importar y dar formato al texto (caracteres y párrafos), así como manipular y trabajar con los bloques de texto, los estilos y las páginas maestras. | X | X | X | X | X | X | ||||
OE6- El alumno conocerá los diferentes formatos gráficos y saber importar y gestionar imágenes e ilustraciones. | X | X | X | X | X | X | ||||
OE7- El alumno sabrá crear formas (simples y compuestas) y asignar atributos de relleno o trazo. | X | X | X | X | X | X | ||||
OE8- El alumno distinguirá los diferentes modos de color y aplicar consecuentemente el color, las sombras y los degradados al texto y a las formas. | X | X | X | X | X | |||||
OE9- El alumno conocerá y gestionar los enlaces a ficheros externos, el proceso de empaquetado y la distribución de los documentos finales. | X | X | X | X | X | |||||
OE10- El alumno definirá las propiedades, visualización y exportación a PDF. | X | X | X | X | X | |||||
OE11- El alumno configurará los estilos de impresión y el dispositivo de salida. | X | X | X | X | X |
Mètodes docents / Activitats Formatives |
Hores de docència x mètode docent emprat (presencial i no presencial) Veure Glossari (segons descriptor de la UB) |
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Hores | |||||||||||
Total | Presencial | No presencial | Crèdits ECTS | ||||||||
A) Teoria | 50 | 18 | 32 | 2 | |||||||
B) Teòric-pràctic | |||||||||||
C) Treball tutelat | |||||||||||
D) Treball autònom | |||||||||||
Total |
Fonts d'informació |
Abstract Fonts. Banco Tipográfico. [en línea]. [Consulta: 06.02.2014). Disponible en: <http://www.abstractfonts.com>. Adobe. Adobe InDesign: Ayuda y Tutoriales. [en línea]. [Consulta: 06.02.2014]. Disponible en: <http://helpx.adobe.com/es/pdf/indesign_reference.pdf>. Adobe. Adobe TV. [en línea]. [Consulta: 06.02.2014]. Disponible en: http://tv.adobe.com>. Adobe. Aprendizaje. [en línea]. [Consulta: 06.02.2014]. Disponible en: <http://www.adobe.com/es/communities/>. Adobe. Recursos de InDesign. [en línea]. [Consulta: 06.02.2014]. Disponible en: <http://www.adobe.com/support/documentation/es/indesign_incopy/>. Adobe. Software. [en línea]. [Consulta: 06.02.2014]. Disponible en: <http://www.adobe.com/es/index.edu.html>. De Jong, Cees W., Purvis, Alston W. y Tholenaar, Jan. A Visual History of Typefaces & Graphics Styles. Colonia, Alemania: Ed. Taschen, 2009. ISBN 978-3-8365-1516-0. Crist, Steve. The Polaroid Book. Colonia, Alemania: Ed. Taschen, 2008. ISBN 978-3-8365-0695-3. Dafont. Banco Tipográfico. [en línea]. [Consulta: 06.02.2014]. Disponible en: <http://www.dafont.com/es/>. Eugenio Recuenco. Fotografía. [en línea]. [Consulta: 06.02.2014]. Disponible en: <http://www.eugeniorecuenco.com>. Garrigosa Studio. Fotografía. [en línea]. [Consulta: 06.02.2014]. Disponible en: http://www.garrigosastudio.com>. GettyImage. Banco de Imágenes. [en línea]. [Consulta: 06.02.2014]. Disponible en: <http://www.gettyimages.es>. Lynda. Tutoriales. [en línea]. [Consulta: 06.02.2014]. Disponible en: <http://www.lynda.com/Design-training-tutorials/40-0.html>. Pantone. Color. [en línea]. [Consulta: 06.02.2014]. Disponible en: <http://www.pantone-espana.com/pages/pantone/index.aspx>. Stock by GettyImage. Banco de Imágenes. [en línea]. [Consulta: 06.02.2014]. Disponible en: <http://espanol.istockphoto.com>. Wiedemann, Julius. Advertising Now - Print. Colonia, Alemania: Ed. Taschen, 2006. ISBN 978-3-8228-4028-3. |
Veure Avaluació: Informació general del grau |
Avaluació: Informació específica |
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Avaluació continuada Atès la naturalesa pràctica dels tallers, de manera excepcional, aquest format pedagògic no contempla la reavaluació. |
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Seqüenciació | Nom activitat formativa | Descripció detallada de l'activitat formativa | Grupal o individual | Obligatorietat Sí/No |
% sobre la nota | ||||||||
1 | Clases magistrales | Asistencia obligatoria y participación significativa como mínimo el 80% de las clases. | Individual | SÍ | 10% | ||||||||
2 | Actividades de aplicación | - Creación de Documentos. El alumno buscará en diarios, revistas y/o internet 5 anuncios e identificará guías, márgenes, caja, columnas y ejes. - El Texto. A partir de 10 palabras al azar facilitadas por el docente, el alumno asigna tipografía y color, justificando la respuesta. - Imágenes. A partir de 5 conceptos facilitados por el docente, el alumno busca la imagen más adecuada para ilustrar el concepto, justificando la respuesta. - El Color. El alumno creará un documento de 10 páginas y buscará 5 fotos. Cada una de ellas deberá ser colocada en dos páginas con diferentes colores de fondo creados por el alumno. Deberá explicar la composición de cada color de fondo e identificar colores primarios y secundarios, contrastes, armonías y colores cálidos, fríos y neutros de las fotos en sí mismas y con respecto al fondo de color. - Páginas Maestras y Capas. El alumno preparará previamente un documento de 4 páginas aplicando los conocimientos recibidos hasta el momento a fin de poder trabajar sobre él en clase. - Empaquetado, Impresión y PDF. El alumno realizará en clase un documento de 4 páginas en un tiempo máximo de 30 minutos a fin de evaluar la velocidad y precisión del trabajo y lo preparará para impresión. |
Individual | SÍ | 40% | ||||||||
3 | Carpeta de aprendizaje | Cada alumno presentará un dossier que incluirá obligatoriamente todo este material: Maquetación e impresión de una revista de 8 páginas que ha ido realizando a lo largo del taller. • El material presentado por el docente.? • Las seis actividades de aplicación realizadas por el estudiante. |
Individual | SÍ | 50% |
Apunts del docent |
Aula Virtual (Moodle) |
PLA DOCENT | |||||||||
Name of the workshop | Advertising and Graphic Design failures: why some campaigns failed and what to learn from them | Teaching format | N | ||||||
Workshop teacher | Prof. C. Fàbregas | Recommended prior knowledge | --- | Timetable | Unique | ||||
General description of workshop | 1. – Creative and graphical analysis: we will analyse, through visual examples, the graphic design and creativity of foreign (UK & US focus mainly) and national renowned campaigns, and not so renowned. 2. – Advertising context: secondly, we will see if they achieved their goals and if, therefore, were an advertising failure or success. |
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Language | English | Tipus | OB | ||||||
Technical requirements | At the room: Projector, computer, Mac projector Adaptor, Internet. | ||||||||
To be provided by the student: Pencil, paper and rubber. | |||||||||
Format | INTENSIU (Juny) |
Date of proposal: 01/02/2012 |
Date of last update: 02/05/2017 |
Date of validation by the Executive Committee: 27/04/2017 |
Workshop Program | |||||||||
Block 1 | Title: THEORETICAL CONTEXTUALIZATION | ||||||||
Subject 1 Graphic Design as an essential tool: good and bad graphics used in campaigns (a campaign with a good graphic design can be a failure and vice versa). Graphic Design principles and elements that must be considered. Photographic campaigns vs. typographical campaigns. Subject 2 Copywriting techniques; the message, tone of voice, point of view etc. Subject 3 Contextual analysis –with visual examples– of an Ad campaign from the beginning; from Briefing to execution. Work stages and work flow: the 4D’s, Discovery, Definition, Design and Delivery. Subject 4 Creative techniques and different media (TV, Radio, Newspapers, Internet, viral, etc.). What makes an idea a good idea? Ideas that stick in the collective mind; SUCCESs fundamentals. Good ideas poorly executed versus bad ideas well executed. Subject 5 Self-promotion: if your job is to promote big brands, why don’t you use these powers with yourself? Creating a good and bad portfolio. Producing a good folio to land a good job! - Discussion: At the end of every lecture –theoretical contextualisation–, the subject will be discussed with the students for a few minutes. |
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Block 2 | Title: PRACTICAL ACTIVITIES | ||||||||
This workshop has an eminently practical character. Go to “EVALUATION” to fill in the detail of each one of the Educational Activity. |
Competences associated to the Workshop | |||||||||
C1 | Ethical commitment. | ||||||||
C2 | Learning and responsibility ability. | ||||||||
C3 | Work in teams. | ||||||||
C4 | Creative and enterprising ability. | ||||||||
C6 | Theoretical and practical knowledge about advertising and PR so as about their processes and organizational structures. | ||||||||
C7 | Knowledge about design and development of strategies and implementation of persuasive communication policies to the public and private companies or institutions. | ||||||||
C12 | Knowledge about the management of the functional areas of communication. | ||||||||
C13 | Ability to exercise as professionals in charge of the customer support in advertising and PR. |
Workshop General Objectives | OGT associated to each one of the competences | |||||||||||
(OGT) | C1 | C2 | C3 | C4 | C6 | C7 | C12 | C13 | ||||
OG1. - The student will learn the role of Graphic Design in communicating. | X | X | X | X | X | X | ||||||
OG2. - The student will know the background of a campaign and the ideas that underpin it. | X | X | X | X | X | X | ||||||
OG3. – The student will learn to put themselves in the shoes of the client to sell himself/herself to him/her. | X | X | X | X | X | X | ||||||
OG4. – The student will put to practice the lectures/theoretical contextualisation. | X | X | X | X | X | X |
Specific objectives / Learning outcomes | ||||||||
Blocks | Objectives to each block of the program | SO related to each one GO | ||||||
OG1 | OG2 | OG3 | OG4 | |||||
1 | OE1. - The student will differentiate between creativity as an added value to sell products and as a value in itself. And also, in a marketplace in constant change with technological advances to reach out to the consumer, the classes will emphasise the importance of opening new channels of communication as well as new ways of self-promotion will be highlighted. | X | X | |||||
OE2. - The student will know within the lectures the importance of the key elements of Graphic Design, such as the form and format, media, line, texture, color, rhythm and the balance or proportion, as well the increasingly expansive and multidisciplinary work of the Art Director/Copywriter. | X | X | ||||||
OE3. - The student will understand the importance of deciphering and analysing errors and correcting them with limited resources. | X | X | ||||||
OE4. - The student will understand the importance of thinking how to self-promote themselves. | X | X |
Read Glossary types of educational activities (according to the UB description) |
Total summary of formative activities | |||||||||||
Hours | |||||||||||
Types of educational activities | Total | Hours at Classroom (with teacher) | Hours of personal work | ECTS credits | |||||||
A) Theory | 50 | 18 | 32 | 2 | |||||||
B) Theory-practice | |||||||||||
C) Tutee work | |||||||||||
D) Autonomous work |
General sources of the workshop (also online) |
Arden, Paul. It’s not how good you are, it’s how good you want to be. London: Phaidon, 2002. Bergman, Margo. Street smart advertising: how to win the battle of the buzz. Plymouth: Rowman & Littlefield Publishers, INC., 2007. Bond, Johnathan & Kirshenbaum, Richard. Under the Radar: Talking to Today's Cynical Consumer. New York: Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc., 1998. Haig, Matt. Brand Failures: The Truth About the 100 Biggest Branding Mistakes of All Time. London: Kogan Page Ltd., 2003. Heath, Chip and Dan. Made to stick. London: Arrow Books, 2008. Heath, Chip and Dan. Switch: How to change things when change is hard. London: Random House Business Books, 2011. Iezzi, Teresa. The idea writers. New York: Palgrave Macmillian, 2010. Ogilvy, David. Ogilvy on Avdertising. New York: Vintage Books, 1985. Ogilvy, David. Confessions of an advertising man. London: Southbank Publishing, 2004. Roberts, Kevin. Lovemarks: the future beyond brands. New York: powerHouse Books, 2004. Shirky, Clay. Here Comes Everybody: The power of organizing without Organisations. New York, Penguin Books, 2009. Solomon, Robert. The art of client service. New York: Kaplan Publishing, 2008. Zyman, Sergio. The end of advertising as we know it. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc., 2002. Webs, blogs and editorials: Ad Critic [online]. [Retrieved: 15.03.2016]. Available at: < http://creativity-online.com/>. AdForum [online]. [Retrieved: 15.03.2016]. Available at: <http://es.adforum.com/>. Advertising Age [online]. [Retrieved: 15.03.2016]. Available at: <http://adage.com/>. Adweek [online]. [Retrieved: 15.03.2016]. Available at: <http://www.adweek.com/>. Bancomicsans [online]. [Retrieved: 15.03.2016]. Available at: < http://bancomicsans.com/main/>. Campaign [online]. [Retrieved: 15.03.2016]. Available at: < http://www.campaign.co.uk/>. CMYK [online]. [Retrieved: 15.03.2016]. Available at: < http://www.cmykmag.com/>. Communication Arts [online]. [Retrieved: 15.03.2016]. Available at: < http://www.commarts.com/>. Creative review [online]. [Retrieved: 15.03.2016]. Available at: <http://www.creativereview.co.uk/>. Creativity online [online]. [Retrieved: 15.03.2016]. Available at: < https://creativity-online.com/>. CstAdvertising [online]. [Retrieved: 15.03.2016]. Available at: <http://www.cstadvertising.com/>. ffffound [online]. [Retrieved: 15.03.2016]. Available at: <http://ffffound.com/>. HOW [online]. [Retrieved: 15.03.2016]. Available at: < http://www.howdesign.com/>. I have an idea [online]. [Retrieved: 15.03.2016]. Available at: < http://ihaveanidea.org/home.php>. Luezers Archive [online]. [Retrieved: 15.03.2016]. Available at: <http://www.luerzersarchive.net/>. Print [online]. [Retrieved: 15.03.2016]. Available at: < http://www.printmag.com/> |
Evaluation: Specific Information |
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Continuous evaluation | |||||||||||||
Sequence | Block | Name of the educational activity | Activity description | Workgroups or Individual work |
Compulsory Yes/No |
% on the note. Max. of 60% for each activity |
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1 | 1 | Classes magistrals |
Students need to attend to 80% or more of the sessions. |
Individual | SÍ | 10% | |||||||
2 | 1 | Activitats d'aplicació: Production of a Learning portfolio 1 |
The students will produce a learning portfolio of 6 Ad campaigns: 3 successful ones and 3 failures, i.e. campaigns that have increased or decreased the sales or awareness of the products or services promoted. Later on the class will choose a failed campaign unanimously. |
Individual | SÍ | 25% | |||||||
3 | 1 |
Activitats d'aplicació: Implementation activity |
The students will need to rethink and redo the chosen Campaign of Activity 1. But with one premise: correct the maximum with the minimum. Using the minimum amount of resources, students will need to redesign the Campaign to achieve considerable and positive results. |
Individual | SÍ | 20% | |||||||
4 | 1 | Simulation |
The class will divide in groups in which the students will do some role-play. One by one, each member of the group will represent the agency presenting his/her newly redone Campaign, while the rest of the group play the client’s role. Whether they like it or not, they will need to have a say. |
Group (2-4 membres) | SÍ | 20% | |||||||
5 | 1 | Activitats d'aplicació: Production of a Learning portfolio 2 |
The students will produce a learning portfolio with self-promotional examples. It will contain 6 examples of young creative’s portfolios; 3 which the student believes that are impressive and 3 not so impressive. Later on he/she will find out how it was presented to the creative directors at the agencies. |
Individual | SÍ | 25% |
Teacher notes |
Aula Virtual (Moodle) |