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Taller Agència-Taller - Hiperficció: de la Publicitat Interactiva a la Realitat Virtual Format docència L

AGÈNCIA-TALLER és un nou concepte d'aprenentatge que fusiona la transmissió de continguts en un entorn professionalitzador.

Totes les ofertes d'AGÈNCIA-TALLER es desenvolupen en un espai situat a dos minuts de l'Escola (Agència FUERP), on hem creat un escenari similar a un gabinet de publicitat i de relacions públiques.

La formació s'impartirà simulant la resposta a l'encàrrec d'un client.
Docent i alumnat es relacionaran com a directiu i executius respectivament.

Matèria M6. Tècniques i Procediments de la Comunicació
Docent del taller  Prof. Fran Mateu  Coneixements
previs recomanats
No es requereix cap coneixement o experiència prèvia. Torn Únic
Descripció general del taller

Este taller analizará la evolución de la hiperficción, es decir, toda aquella ficción narrada de manera no lineal y haciendo partícipe al espectador. La hiperficción ha traspasado su terreno literario inicial entrando también en el audiovisual, y en el taller se analizará esta evolución en el mundo de la publicidad, la literatura, el cine y los videojuegos en relación con otras disciplinas artísticas, conociendo ejemplos de películas interactivas, juegos de rol, sandbox o realidad virtual.

Los alumnos prepararán, a lo largo de las horas no presenciales, un proyecto teórico de hiperficción, preferiblemente publicitario, que se presentará el último día de clase.

Idioma Castellà Tipus OB
Requisits tècnics    A l'aula: Ordinador, so, projector i internet.
A aportar per l'estudiant: Ordinador portàtil amb qualsevol programari d’escriptura (OpenOffice, Microsoft Word).
Format INTENSIU (juny)

 

Data de creació: 17/05/2016
Data darrera actualització i seguiment: 17/05/2016
Data d'aprovació per la Comissió Executiva: 27/05/2016

Temari
Bloc 1 Títol: Contextualització Teòrica

Tema 1: Hiperficción y literatura.

El hipertexto y sus antecedentes.
Literatura precursora.
Marcel Proust.
Jorge Luis Borges.
William Seward Burroughs.
Julio Cortázar.
Otros autores literarios.
Elige tu propia aventura.
La ciberliteratura.

Tema 2: Hiperficción y arte.
Influencias artísticas.
El cubismo.
El dadaísmo.
El surrealismo.
El pop art.
Los mundos imposibles de Escher.

Tema 3: Hiperficción y publicidad.
La publicidad expandida e interactiva.
El marketing experiencial.
El product placement interactivo.
La publicidad del futuro.

Tema 4: Hiperficción y cine.
El cine precursor.
William Castle.
Luis Buñuel.
David Lynch.
Otros autores cinematográficos.
El cine en 3D, 4D, expandido e interactivo.

Tema 5: Hiperficción y otras realidades.
El rol narrativo y rol en vivo.
Los videojuegos y los sandbox.
Crossmedia y transmedia.
Los juegos de realidad alternativa.
La realidad virtual y el oculus rift.
El futuro de la hiperficción.

Bloc 2 Títol: Activitats Pràctiques

Els tallers tenen un caràcter eminentment pràctic.
Adreceu-vos a l’apartat “AVALUACIÓ” per fer constar el detall de cada una de les activitats formatives.


Competències associades
C1 Compromís ètic.
C2 Capacitat d’aprenentatge i responsabilitat.
C3 Treball en equip.
C4 Capacitat creativa i emprenedora.
C6 Coneixement teòric i pràctic de la publicitat i les RRPP així com dels seus processos i estructures organitzatives.
C7 Coneixement del disseny i desenvolupament d’estratègies i aplicació de les polítiques de comunicació persuasiva a les institucions i empreses públiques i privades.
C12 Coneixement de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació.
C13 Capacitat i habilitat per exercir com a professionals encarregats de l’atenció al client de publicitat i RRPP.

Objectius generals
Objectius generals OG associats a les competències
(OG) C1 C2 C3  C4  C6  C7   C12 C13

OG1.- El alumno conocerá la evolución de la construcción de la hiperficción hasta la época actual.

         
OG2.- El alumno conocerálas obras y autores más representativos de la hiperficción.      X    X  X  
OG3.- El alumno aprenderá el funcionamiento de una obra de hiperficción aplicada a las diferentes disciplinas.      
OG4.- El alumno aprenderá cómo se utilizael lenguaje de la hiperficción haciendo partícipe al espectador.  X  X  

 

Objectius específics // Resultats de l'aprenentatge
Blocs Objectius específics OE associats als OG
   (OE) OG1 OG2 OG3 OG4
1 OE1.- El alumno hará una introducción a los conocimientos básicos de la hiperficción.  X    
OE2.- El alumno aprenderá el funcionamiento de la hiperficción según cada disciplina.    X
OE3.- El alumno aprenderá cuándo nos encontramos ante una obra de hiperficción y cuándo no.  X    X  X
OE4.- El alumno aprenderá a combinar diferentes disciplinas para crear una obra de hiperficción.
 X  X
OE5.- El alumno se introducirá en el conocimiento de los conceptos fundamentales de la hiperficción.  X  X
OE6- El alumno se introducirá en la mirada y análisis de las obras de hiperficción.    X
OE7- El alumno pondrá en práctica los conocimientos y análisis para aplicarlos creando su propio proyecto de hiperficción.  X

 
Mètodes docents
Hores de docència x mètode docent emprat (presencial i no presencial)
Veure Glossari (segons descriptor de la UB)
Hores  
Total Presencial No presencial Crèdits ECTS
A) Teoria 50 18 32 2
B) Teòric-pràctic
C) Treball tutelat
D) Treball autònom
Total

Fonts d'informació

Bibliografía:

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BORGES, Jorge Luis. El libro de arena. Madrid: Alianza Editorial, 2003. ISBN 9788420633138.
BRONCANO, Fernando. De Orfeo a David Lynch: Mito, Simbolismo y Recepción. Ensayos y Ficciones. Madrid: Escolar y Mayo Editores, 2015. ISBN 9788416020478.
BURROUGHS, William. El almuerzo desnudo. Barcelona: Anagrama, 1989. ISBN 9788433920089.
CALVINO, Italo. El castillo de los destinos cruzados. Madrid: Ed. Siruela, 2010. ISBN 9788478444748.
CALVINO, Italo. Las ciudades invisibles. Madrid: Ed. Siruela, 1999. ISBN 9788478444151.
COMAS, Ángel. De Hitchcock a Tarantino. Madrid: T&B Editores, 2005. ISBN: 8495602105.
CORRAL, Juan. Quentin Tarantino: excesos y cinefilia. Palma de Mallorca: Dolmen editorial, 2005. ISBN 2005849612164X.
CORTÁZAR, Julio. 62/Modelo para armar. Madrid: Alfaguara, 1996. ISBN 9788420482781.
CORTÁZAR, Julio. Rayuela. Barcelona: Seix Barral, 1984. ISBN 9788432221552.
DÍAZ, Javier. La escritura digital. Hipertexto y construcción del discurso informativo en el periodismo electrónico. País Vasco: Universidad del País Vasco, 2002. ISBN: 9788483733783.
ERNST, Bruno. M. C. Escher, el espejo mágico. Colonia, Alemania: Taschen, 1996. ISBN 9783822895696.
GARCÍA, Rocío. Creer lo increíble: verdades y mentiras sobre los juegos de rol. Madrid: NSR Ediciones, 2008. ISBN 9788493602734.
GOMBRICH, Ernst. La historia del arte. Reino Unido: Phaidon Press Limited, 2008. ISBN 9780714898704.
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JOYCE, James. Ulises. Barcelona: Ed. Lumen, 2010. ISBN 9788426418418.
KAKU, Michio. El futuro de nuestra mente. Madrid: Debosillo, 2015. ISBN 9788490625859.
LYNCH, David. Atrapa al pez dorado. Barcelona: Mondadori, 2014. ISBN 9788439721406.
MEDINA, Agustín. El futuro de la comunicación. Píldoras de publicidad, marketing y medios digitales. Madrid: Ed. Pirámide, 2016. ISBN 9788436834970.
MURRAY, Janet. Hamlet en la holocubierta. Barcelona: Ed. Paidós, 1999. ISB 9788449307652.
PAULS, Alan. El factor Borges. Madrid: Fondo de Cultura Económica de España, 2000. ISBN 9789505573455.
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VILARIÑO, Mª Teresa. Teoría del hipertexto: La literatura en la era electrónica. Madrid: Arco Libros - La Muralla, 2006. ISBN 9788476356401.
VILLALOBOS, José María. Cine y videojuegos: un diálogo transversal. Sevilla: Ediciones Arcade, 2014. ISBN 9788494288128.

Webgrafía:

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Rol en vivo. [en línea]. [Consulta: 18.05.2016]. Disponible en: <http://rolenvivo.weebly.com/>.
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Whatscine. [en línea]. [Consulta: 18.05.2016]. Disponible en: <http://www.whatscine.es/>.


Veure Avaluació: Informació general del grau
Avaluació: Informació específica
  • L’avaluació del taller s’ha de contemplar com a Avaluació Continuada i s’ha de resoldre dins el període lectiu.
  • El format dels tallers no contempla Avaluació Única ni Reavaluació.
  • El plagi i/o la còpia de qualsevol activitat formativa implica la invalidació de l’activitat i pot suposar suspendre l’assignatura i donar pas a actuacions disciplinàries per part de l’Escola.
  • No s’admetran, a efectes d’avaluació, lliuraments fora de termini o en formats o suports diferents als indicats, ni cap tipus de treball alternatiu i/o de recuperació.
  • L’assistència a classe és recomanable sempre.
  • Totes les activitats formatives seran qualificades entre 0-10. Caldrà presentar la nota final amb un decimal.
  • La puntuació mínima per superar el taller és un 5.
Avaluació continuada
Atès la naturalesa pràctica dels tallers, de manera excepcional, aquest format pedagògic no contempla la reavaluació.
Seqüen
ciació
Nom activitat formativa Descripció detallada de l'activitat formativa Grupal o individual Obligatorietat
Sí/No
% sobre la nota
1 Clases magistrales Asistencia y participación activa del estudiante como mínimo al 80% de las sesiones. El docente expondrá el contenido de la materia con apoyo audiovisual y material complementario vía Moodle. Individual 20%
2 Actividades de aplicación Los alumnos prepararán, a lo largo de las horas no presenciales, un proyecto teórico de hiperficción, preferiblemente publicitario, que se presentará el último día de clase. Se valorará la originalidad y viabilidad del proyecto. El documento será presentado a través de Moodle. Grupal (3-4 miembros) 55%
3 Clases expositivas Presentación, de forma oral y con apoyo gráfico o audiovisual, del proyecto de hiperficción preparado previamente. La presentación, que se realizará durante el último día de clase, será grupal, pero deberán participar todos los miembros del grupo de manera individual para su evaluación. Individual 25%

Apunts del docent
Aula Virtual (Moodle)