CATALUNYA.-Los universitarios catalanes deberán aprobar un examen común de inglés para graduarse
BARCELONA, 5 Nov. (EUROPA PRESS) -
Los universitarios catalanes que empiecen la carrera en el curso 2014-15 deberán aprobar un examen de inglés o bien una tercera lengua extranjera para obtener el título al finalizar el grado, según el artículo 183 de la Ley de Acompañamiento de los Presupuestos, que el Govern ha presentado este martes en el Parlament.
Con esta medida, de la que informó Europa Press este sábado, los estudiantes deberán acreditar el conocimiento del idioma equivalente al B2 que en el caso del inglés corresponde al First Certificate of English (FCE), a través de una "prueba común" de todo el sistema universitario catalán, que coordinará el Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), el cual velará por el desarrollo de todo el proceso.
La prueba podrá convalidarse con otros certificados acreditativos de conocimientos de idiomas "que tengan reconocida su equivalencia de acuerdo con el Marco Europeo Común de Referencia para las lenguas (MECR)", como ya avanzó en abril el conseller de Economía y Conocimiento de la Generalitat, Andreu Mas-Colell, en comisión parlamentaria, si bien no concretó cómo se debería demostrar el nivel exigido.
Además, la ley establece que la Secretaría de Universidades e Investigación y la Conselleria de Enseñanza "instrumentarán coordinadamente" las medidas necesarias y el calendario de aplicación.
La finalidad de esta nueva medida, anunciada por el tripartito pero nunca puesta en marcha, tiene el fin de "facilitar que los estudiantes accedan a la universidad con las competencias en terceras lenguas, especialmente, en lengua inglesa", si bien también podrán hacer la prueba en otros idiomas establecidos en las Pruebas de Acceso a la Universidad (PAU).
El secretario de Universidades e Investigación de la Generalitat, Antoni Castellà, anunció en la misma comisión parlamentaria que la idea era que cada universidad impulsara una prueba propia, y ahora se ha concretado en una prueba conjunta de todos los centros, como sucede con la Selectividad.
Ara.cat - Mèdia
-
Trump revoca el permís de Repsol i altres petrolieres per exportar cru de Veneçuela
El president dels Estats Units, Donald Trump, ha notificat als socis de la petroliera estatal veneçolana PDVSA, entre els quals hi ha Repsol, que ha revocat els seus permisos per exportar cru i derivats de Veneçuela, segons informa l'agència Efe. La mesura, que posa fi a unes llicències atorgades durant el mandat del seu predecessor, Joe Biden, arriba pocs dies després que el mateix Trump anunciés aranzels del 25% a tots els països que comprin petroli o gas a Veneçuela, que han d'entrar en vigor el dimecres vinent.
-
El dèficit elèctric català, camí d'agreujar-se
Catalunya consumeix més energia elèctrica que la que genera cada any. El 2024, el consum elèctric al Principat va ser de 44,1 TWh, mentre que la producció va ser de 37,4 TWh, de manera que el dèficit es va situar en el 15,19%. Aquest patró es repeteix. Segons un estudi de la consultora PwC, entre el 2020 i el 2023 el dèficit mitjà entre la demanda elèctrica i la producció va ser del 8,5%, prop de la meitat del registrat l'any passat. La situació, a més, no apunta a una millora, perquè s’hi sumen tres factors que hi juguen en contra: l’economia cada cop s’electrifica més, la principal font de generació elèctrica a Catalunya (les nuclears) té un calendari de tancament a la vista, i les renovables es desenvolupen a un ritme inferior al que s'havia previst.
-
"Quan estem sols som més dèbils i consumim més"
"L'autora s'oposa al fet que aquesta novel·la sigui utilitzada per entrenar qualsevol tipus d'intel·ligència artificial, sigui ara o més endavant", es pot llegir a la pàgina de crèdits de Te siguen (Random House, 2025), la nova novel·la de Belén Gopegui Durán (Madrid, 1963). L'advertència casa a la perfecció amb un dels temes principals del llibre: com la societat de la vigilància en què vivim –concepte popularitzat per la sociòloga Shoshana Zuboff– erosiona els nostres drets, sigui a través de l'obtenció de dades personals, de la tendenciositat que propaguen determinades xarxes socials o dels algoritmes que guien programes com ChatGPT.