PLA DOCENT | |||||||||
Taller | Música i Comunicació. Com construir una carrera musical d'èxit | Format docència | I | ||||||
Cada un dels tallers que comprenen l’assignatura Taller de Publicitat i Relacions Públiques responen total o parcialment a la filosofia declarada en la Memòria Verifica de la titulació: - Comprendre els conceptes relacionats amb la teoria de la publicitat i la teoria de les relacions públiques. - Identificar i emprar tècniques de publicitat i de relacions públiques per tal d’elaborar un projecte publicitari o de relacions públiques, així com fer la seva presentació (oral i escrita). - Realitzar una demostració de planificació de mitjans publicitaris. - Realitzar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de la cerca de fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb la publicitat i les relaciones públiques. |
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Matèria | M6. Tècniques i Procediments de la Comunicació | ||||||||
Docent del taller | Dra. L. Costa | Coneixements previs recomanats |
No es requereix cap coneixement o experiència prèvia. | Torn | Únic | ||||
Descripció general del taller | Desde el punto de vista de la comunicación el mundo de la música está lleno de ejemplos de éxito. El auge del rock'n'roll en los años 50 trajo grandes estrellas como Elvis Presley o The Beatles que dieron paso unos artistas cada vez más preocupados por la gestión de su carrera. David Bowie es a menudo citado como el primer artista que vio las posibilidades de considerarse a sí mismo como una marca (Frith, 2001); algo que han seguido músicos de diferentes ámbitos como Madonna, Kraftwerk o el pianista clásico Lang Lang. Además, en la actualidad los artistas tienen en Internet un aliado para diseñar sus carreras y tener un contacto más estrecho con los fans. Sin duda el éxito es importante pero también lo es la sostenibilidad y perdurabilidad en el tiempo. Por ello, en este taller veremos por un lado los fundamentos teóricos de la música como industria cultural y por otro aprenderemos de manera práctica y con ejemplos reales cómo se gestiona la carrera mediática de un artista a través de la comunicación. Finalmente, el alumno hará su propia propuesta para un artista real. | ||||||||
Idioma | Castellà | Tipus | OB | ||||||
Requisits tècnics | A l'aula: Ordinador, Internet | ||||||||
A aportar per l'estudiant: Nivell mínim d'anglès B1. | |||||||||
Format | EXTENSIU (1r Semestre) |
Data de creació: 18/01/2016 |
Data darrera actualització i seguiment: 03/01/2017 |
Data d'aprovació per la Comissió Executiva: 27/04/2017 |
Temari | |||||||||
Bloc 1 | Títol: Contextualització Teòrica | ||||||||
Tema 1. Historia del marketing musical. Tema 2. El negocio musical. 1.1. Estructura del sector. 1.2. La industria musical en cifras. 1.3. La cadena de valor de la industria musical. 1.4. La relación músico-industria. Tema 3. La gestión de la propiedad intelectual. 3.1. Propiedad intelectual y derechos de autor. 3.2. Piratería vs. derecho de copia privada. 3.3. El IVA cultural. 3.4. Copyright vs. Copyleft. Tema 4. Música y significado. 4.1. Mainstream vs. indie. 4.2. Conceptos clave: género y estilo, escenas, localidad y juventud. Tema 5. Música e Internet. 5.1. Los inicios: El MP3 y Napster. 5.2. Nuevas formas de distribución. 5.3. Nuevas formas de promoción. 5.4. Nuevas formas de financiación. Tema 6. Los canales de promoción de la música. 6.1. Medios de comunicación: cine, televisión, radio y medios impresos/digitales. 6.2. Marketing: branded content. 6.3. Internet: página web y redes sociales. Tema 7. Festivales de música y salas de conciertos. 7.1. Los festivales de música. 7.2. Las salas de conciertos. |
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Bloc 2 | Títol: Activitats Pràctiques | ||||||||
Els tallers tenen un caràcter eminentment pràctic. Adreceu-vos a l’apartat “AVALUACIÓ” per fer constar el detall de cada una de les activitats formatives. |
Competències associades | |||||||||
C1 | Compromís ètic. | ||||||||
C2 | Capacitat d’aprenentatge i responsabilitat. | ||||||||
C3 | Treball en equip. | ||||||||
C4 | Capacitat creativa i emprenedora. | ||||||||
C6 | Coneixement teòric i pràctic de la publicitat i les RRPP així com dels seus processos i estructures organitzatives. | ||||||||
C7 | Coneixement del disseny i desenvolupament d’estratègies i aplicació de les polítiques de comunicació persuasiva a les institucions i empreses públiques i privades. | ||||||||
C12 | Coneixement de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació. | ||||||||
C13 | Capacitat i habilitat per exercir com a professionals encarregats de l’atenció al client de publicitat i RRPP. |
Objectius generals | ||||||||||||
Objectius generals | OG associats a les competències | |||||||||||
(OG) | C1 | C2 | C3 | C4 | C6 | C7 | C12 | C13 | ||||
OG1.- El alumno aprenderá a gestionar la carrera mediática de un artista musical. | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||
OG2.- El alumno obtendrá unos conocimientos generales sobre la industria musical. | X | X |
Objectius específics / Resultats de l'aprenentatge | ||||||||||
Blocs | Objectius específics | OE associats als OG | ||||||||
(OE) | OG1 | OG2 | ||||||||
1 | OE1.- El alumno conocerá la estructura profesional del sector musical. | X | ||||||||
OE2.- El alumno conocerá los públicos del sector musical. | X | |||||||||
OE3.- El alumno aprenderá a desarrollar un plan de comunicación aplicado al sector musical. | X | |||||||||
OE4.- El alumno aprenderá conceptos relacionados con la música como fenómeno cultural. | X |
Mètodes docents / Activitats formatives |
Hores de docència x mètode docent emprat (presencial i no presencial) Veure Glossari (segons descriptor de la UB) |
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Hores | |||||||||||
Total | Presencial | No presencial | Crèdits ECTS | ||||||||
A) Teoria | 50 | 18 | 32 | 2 | |||||||
B) Teòric-pràctic | |||||||||||
C) Treball tutelat | |||||||||||
D) Treball autònom | |||||||||||
Total |
Fonts d'informació |
ADÁN, P. Rock marketing: una historia del rock diferente. Madrid: SC Libro, 2014. 290 p. ISBN: 9788494180170. ATTALI, J. Ruidos. Ensayo sobre la economía política de la música. Valencia: Ruedo Ibérico, 1978. 303 p. ISBN: 8470540521. BASKERVILLE, D. Music Business Handbook and Career Guide. Londres: Sage Publications, 2006. 537 p. ISBN: 0933056044. BUQUET, G. "La industria discográfica: reflejo tardío y dependencia del mercado internacional". En: BUSTAMANTE, E. (coord.). Comunicación y cultura en la era digital. Industrias, mercados y diversidad en España. Barcelona: Editorial Gedisa, 2002, pp. 67-101. BYRNE, D. Cómo funciona la música. Barcelona: Reservoir Books, 2014. 380 p. ISBN: 9788439727972. COSTA GÁLVEZ, L. "There's a star man waiting in the sky’. How does public radio approach under-the-radar-musicians in the United Kingdom and Spain?" [en línea]. The Radio Journal, 2017, vol. 15, núm. 1, p. 65-88. ISSN: 20401388 [consulta 23.05.2017]. Disponible en: <http://www.ingentaconnect.com/content/intellect/rj/2017/00000015/00000001/art00005>. DAY, T. Un Siglo de música grabada: escuchar la historia de la música. Madrid: Alianza, 2002. 312 p. ISBN: 8420664650. EISENBERG, E. The Recording Angel: Music, Records and Culture from Aristotle to Zappa. Londres: Yale University Press, 2005. 256 p. ISBN: 9780300099041. FABBRI, F. "Tipos, categorías, géneros musicales. ¿Hace falta una teoría?" [en línea]. En: VII Congreso IASPM-AL (19-24 junio). La Habana: Instituto Cubano de la Música, 2006. [consulta 09.05.2017]. Disponible en: <http://www.francofabbri.net/files/Testi_per_Studenti/TiposCategoriasGeneros.pdf>. FRITH, S. The Cambridge Companion to Pop and Rock. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 324 p. ISBN: 0521556600. HESMONDHALGH, D. "Indie: the institutional politics and aesthetics of a popular music genre". Cultural Studies 1999, vol. 13, núm. 1, p. 34-61. ISSN: 09502386. MOOR, E. "Branded Spaces. The scope of ‘new marketing’". Journal of Consumer Culture, 2003, vol. 3, núm. 1, p. 39-60. NEGUS, K. Los Géneros musicales y la cultura de las multinacionales. Barcelona: Paidós, 2005. 329 p. ISBN: 8449317886. ODGEN, J,; OGDEN, D.; LONG, K. "Music marketing: A history and landscape". Journal of Retailing and Consumer Services, 2011, núm. 18, p. 120–125. ISSN: 09696989. PHILLIPS, R. Rock and Roll Fantasy? The Reality of Going from Garage Band to Superstardom. Nueva York: Springer, 2013. 124 p. ISBN: 9781461459002. SHUKER, R. Diccionario del Rock y la música popular. Barcelona: Ma non troppo, 2005. 348 p. ISBN: 8496222144. |
Veure Avaluació: Informació general del grau |
Avaluació: Informació específica |
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Avaluació continuada Atès la naturalesa pràctica dels tallers, de manera excepcional, aquest format pedagògic no contempla la reavaluació. |
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Seqüenciació | Nom activitat formativa | Descripció detallada de l'activitat formativa | Grupal o individual | Obligatorietat Sí/No |
% sobre la nota | ||||||||
1 | Clases expositivas | Al finalizar el tema 4 se realizará una exposición en el aula que consistirá en el análisis de un género o estilo musical desde el punto de vista de la comunicación. | Grupal (2-4 miembros) | SÍ | 30% | ||||||||
2 | Trabajo escrito | Realización de un plan de comunicación para un artista musical real. El documento se entregará el último día de clase en Moodle y se hará una exposición en el aula el mismo día. | Individual | SÍ | 45% | ||||||||
3 | Carpeta de aprendizaje | Cada semana los alumnos deberán recopilar noticias relacionadas con la industria musical y realizar un breve comentario sobre ellas. El documento se entregará el último día de clase en Moodle. | Individual | SÍ | 25% | ||||||||
4 | Actividades de aplicación | Al finalizar cada tema se realizarán actividades relacionadas. | Individual/Grupal (2-4 miembros) | NO | -- |
Apunts del docent |
Aula Virtual (Moodle) |