Formulari d'accés

PLA DOCENT
Taller Dissenyar la identitat visual corporativa Format docència I
Cada un dels tallers que comprenen l’assignatura Taller de Publicitat i Relacions Públiques responen total o parcialment a la filosofia declarada en la Memòria Verifica de la titulació:
- Comprendre els conceptes relacionats amb la teoria de la publicitat i la teoria de les relacions públiques.
- Identificar i emprar tècniques de publicitat i de relacions públiques per tal d’elaborar un projecte publicitari o de relacions públiques, així com fer la seva presentació (oral i escrita).
- Realitzar una demostració de planificació de mitjans publicitaris.
- Realitzar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de la cerca de fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb la publicitat i les relaciones públiques.
Matèria M6. Tècniques i Procediments de la Comunicació
Docent del taller  Dra. A. I. E. Coneixements
previs recomanats
No es requereix cap coneixement o experiència prèvia. Torn Únic
Descripció general del taller De la mateixa manera que triem una estètica per presentar-nos davant els altres, les corporacions decideixen amb cura la imatge amb la qual es presentaran davant els seus usuaris. Des del disseny gràfic investiguem fins obtenir la marca que reflecteixi allò que sigui més preuat per elles: tradició, innovació, qualitat, etc.
Idioma Català/castellà Tipus OB
Requisits tècnics    A l'aula: canó de projecció, internet, ordinador equipat amb Adobe Illustrator CS4 (requermient mínim).
A aportar per l'estudiant: Ordinador portàtil amb Adobe Illustrator CS4 instal·lat (requeriment mínim).
Format EXTENSIU (2n semestre)

 

Data de creació: 26/04/2017
Data darrera actualització i seguiment: 26/04/2017
Data d'aprovació per la Comissió Executiva: 29/06/2018 

Temari
Bloc 1 Títol: Contextualització Teòrica
Tema 1. Elements bàsics del disseny gràfic
Aprendrem sobre formes, colors i divisió de l'espai.

Tema 2. Procés creatiu
Al marge de intuïcions o de brillants moments creatius que podem arribar a proposar diferents opcions seguint un determinat procés.

Tema 3. Característiques de la identitat visual corporativa i els diferents suports de comunicació
El disseny gràfic es pot aplicar per solucionar diferents problemes de comunicació.
Un d'ells és de la identitat visual, i dintre d'aquesta, podem aplicar-la sobre diferents formats i objectius de comunicació.

Tema 4. Condicionants de la seva reproducció, en funció dels diferents suports
A banda de una qüestió estètica i de comunicació, el resultat de la nostra feina és un producte industrial, i hem de conèixer les seves característiques i condicionants.
Bloc 2 Títol: Activitats Pràctiques
Els tallers tenen un caràcter eminentment pràctic.
Adreceu-vos a l’apartat “AVALUACIÓ” per fer constar el detall de cada una de les activitats formatives.

Competències associades
C1 Compromís ètic.
C2 Capacitat d’aprenentatge i responsabilitat.
C3 Treball en equip.
C4 Capacitat creativa i emprenedora.
C6 Coneixement teòric i pràctic de la publicitat i les RRPP així com dels seus processos i estructures organitzatives.
C7 Coneixement del disseny i desenvolupament d’estratègies i aplicació de les polítiques de comunicació persuasiva a les institucions i empreses públiques i privades.
C12 Coneixement de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació.
C13 Capacitat i habilitat per exercir com a professionals encarregats de l’atenció al client de publicitat i RRPP.

Objectius generals
Objectius generals OG associats a les competències
(OG) C1 C2 C3  C4  C6  C7   C12 C13
OG1.- L'alumne aprendrà fonaments del disseny gràfic.     X X X X   X
OG2.- L'alumne aplicarà el disseny gràfic a la identitat visual corporativa. X X X   X X X X

 

Objectius específics / Resultats de l'aprenentatge
Blocs Objectius específics OE associats als OG
   (OE) OG1 OG2
1 OE1.- L'alumne combinarà els elements dels disseny gràfic per crear objectes de comunicació. X  
OE2.- L'alumne aplicarà el model de procés creatiu indicada a l'aula per trobar les millors propostes de comunicació visual. X  
OE3.- L'alumne aplicarà la identitat visual corporativa sobre diferents suports.   X
OE4.- L'alumne aplicarà les condicionants del procés productiu en funció dels suports.   X

 
Mètodes docents / Activitats formatives
Hores de docència x mètode docent emprat (presencial i no presencial)
Veure Glossari (segons descriptor de la UB)
Hores  
Total Presencial No presencial Crèdits ECTS
A) Teoria 50 18 32 2
B) Teòric-pràctic
C) Treball tutelat
D) Treball autònom
Total

Fonts d'informació
BATEY, M. El significado de la marca. Barcelona: Granica, 2013.
Fotonostra [en línia]. [Consulta: 05.05.2017]. Disponible en: <http://www.fotonostra.com/grafico/tipografia.htm>.
HELLER, E. Psicología del color. Cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón. Barcelona: Gustavo Gili, 2009.
Historia de la tipografía. Curt animat [en línea]. Consulta: 20.04.2017. Disponible en: http://www.monografica.org/04/V%C3%ADdeo/6516
LANDA, R. Diseño gráfico y publicidad. Madrid: Anaya, 2011. 
MONO DESIGN. Identidad corporativa: del brief a la solución final. Barcelona: Gustavo Gili, 2006.
PASTOREAU, M. Azul, historia de un color. Barcelona: Paidós, 2010.
ROM, J. Las claves del diseño gráfico. Barcelona: Trípodos, 2014.
Silo Creativo [en línia]. [Consulta: 05.02.2016]. Disponible en:
<https://www.silocreativo.com/serif-vs-sans-serif-diferencias-y-semejanzas/>
Somoskawa [en línia]. [Consulta: 05.02.2016]. Disponible en: http://www.somoswaka.com/servicios/agencia-de-branding-corporativo/
TENA PARERA, D. Diseño gráfico y comunicación. Madrid: Pearson Educación, 2005.

Veure Avaluació: Informació general del grau
Avaluació: Informació específica
  • L’avaluació del taller s’ha de contemplar com a Avaluació Continuada i s’ha de resoldre dins el període lectiu.
  • El format dels tallers no contempla Avaluació Única ni Reavaluació.
  • El plagi i/o la còpia de qualsevol activitat formativa implica la invalidació de l’activitat i pot suposar suspendre l’assignatura i donar pas a actuacions disciplinàries per part de l’Escola.
  • Es valorarà la correcció gramatical i ortogràfica, l'estil i l'adequació del missatge. Els estudiants podran realitzar les activitats en català o castellà, sense errades ni barbarismes.
  • No s’admetran, a efectes d’avaluació, lliuraments fora de termini o en formats o suports diferents als indicats, ni cap tipus de treball alternatiu i/o de recuperació.
  • L’assistència a classe és recomanable sempre.
  • Totes les activitats formatives seran qualificades entre 0-10. Caldrà presentar la nota final amb un decimal.
  • La puntuació mínima per superar el taller és un 5.
  • L'esment de matrícula d'honor serà atorgada a partir del 10 i, seguint la normativa, no podrà excedir del 5% dels alumnes matriculats a l'assignatura.
Avaluació continuada
Atès la naturalesa pràctica dels tallers, de manera excepcional, aquest format pedagògic no contempla la reavaluació.
Seqüenciació Nom activitat formativa Descripció detallada de l'activitat formativa Grupal o individual Obligatorietat
Sí/No
% sobre la nota
1 Classes magistrals Assistència i participació activa de l'estudiant com a mínim del 80% de les sessions. Individual 10%
2 Activitats d'aplicació Analitzar. Explicats els elements del disseny gràfic, seleccionarem IVC per sectors ( institucions públiques , empreses cosmètiques, etc. ) i analitzarem l'ús que fan dels elements gràfics i els compararem, per arribar a conclusions. Grupal (3 membres) 30%
3 Carpeta d'aprenentatge 1. Procés creatiu de marca.
2. Procés creatiu aplicant la ICV sobre diferents suports de comunicació.
3. Realització de la marca en programa informàtic.
4. Realització de la identitat en diferents suports de comunicació utilitzant programari informàtic.
5. Adequació dels documents informàtics al procés de producció.
Individual 60%

Apunts del docent
Aula Virtual (Moodle)
PLA DOCENT
Taller Primers passos en la Publicitat Format docència I
Cada un dels tallers que comprenen l’assignatura Taller de Publicitat i Relacions Públiques responen total o parcialment a la filosofia declarada en la Memòria Verifica de la titulació:
- Comprendre els conceptes relacionats amb la teoria de la publicitat i la teoria de les relacions públiques.
- Identificar i emprar tècniques de publicitat i de relacions públiques per tal d’elaborar un projecte publicitari o de relacions públiques, així com fer la seva presentació (oral i escrita).
- Realitzar una demostració de planificació de mitjans publicitaris.
- Realitzar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de la cerca de fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb la publicitat i les relaciones públiques.
Matèria M6. Tècniques i Procediments de la Comunicació
Docent del taller  Prof. A. Maiocchi Coneixements
previs recomanats
Pensado para alumnos de primer curso. Torn Únic
Descripció general del taller El presente taller está desarrollado con la finalidad de que los alumnos, desde el primer curso, adquieran los primeros conocimientos básicos e imprescindibles para comenzar a aprender y entender que es “eso de hacer anuncios", conocer y cómo utilizar sus elementos (color, tipografías, fotografías, titulares, textos, logotipos) en función a la creatividad.
En definitiva, a insertarse con criterios propios en un mundo profesional con su propio léxico, sus puntos de vista y su entorno.

El desarrollo de este taller será teórico con trabajos prácticos después de cada tema a fin de que comiencen a desarrollar una carpeta de trabajos que les sirva de referencia.
Idioma Castellano Tipus OB
Requisits tècnics    A l'aula: Proyector
A aportar per l'estudiant: Ordenador. Preferiblemente, Adobe InDesign y Adobe Photoshop instalados.
Format EXTENSIU (2n Semestre matí i tarda)

 

Data de creació: 21/05/2013
Data darrera actualització i seguiment: 04/05/2017
Data d'aprovació per la Comissió Executiva: 29/06/2018 27/04/2017

Temari
Bloc 1 Títol: Contextualització Teòrica
Tema 1: Color
1.1. Círculo Cromático: Colores Primarios, Complementarios y Suplementarios.
1.2. Composición del Color.
1.3. Colores Cálidos y colores Fríos.
1.4. Color Luz (RGB) y Color Pigmento (CMYK).
1.5. Color Pantone: Tinta Plana.
1.6. Utilización del Color en la Publicidad.

Tema 2: Tipografía
2.1. Tipografías Romana y Egipcia (con Serif) y Sin Serif o de Palo Seco.
2.2. Familias Tipográficas.
2.3. Estructura de la Tipografía.
2.4. Cuerpo Tipográfico: Los Puntos.
2.5. Mayúsculas, Minúsculas, Itálica y Versalita.
2.6. Interlineado, Interletrado y Kern.
2.7. Tipografía Condensada y Expandida.
2.8. Subíndice y Superíndice.
2.9. Párrafo, Estilos y Márgenes.
2.10. Viudas y Huérfanas.
2.11. Tipografía Trazada.
2.12. Bancos Tipográficos.
2.13. “La Tipografía Habla”.

Tema 3: Fotografía e ilustración
3.1. Formatos Fotográficos: Analógico y Digital… Polaroid.
3.2. Ilustración: Imagen y Vectorial.
3.3. Formatos de Imágenes: .jpg, .tif, .eps, .ai.
3.4. RGB / CMYK
3.5. Resolución: 72dpi, 300dpi.
3.6. Medida y Resolución: Dos Conceptos Inversamente Proporcionales.
3.7. Bancos de Imágenes e Ilustraciones.
3.8. Banco de Imágenes vs. Google Imágenes, DevianArt.
3.9. Estilos Fotográficos y de Ilustración.
3.10. Planos de Encuadre.

Tema 4: Publicidad gráfica
4.1. Diarios y Revistas.
4.1.1. Formatos y Medidas de los Anuncios.
4.2. Vía Pública.
4.2.1. Formatos y Medidas.
4.3. Below the Line (Marketing Directo).
4.3.1. Formatos y Medidas.
4.4. Elementos: Titular, Texto, Imagen, Logo, el Claim.
4.5. El Logotipo.
4.5.1. Qué es.
4.5.2. Medida Mínima.
4.5.3. Utilización del Logotipo: a Color, Blanco y Negro y en Negativo.
4.6. Combinando la Creatividad, el Formato, el Titular, el Texto, la Imagen y su Estilo, el Color, la Tipografía.
4.7. Recursos Gráficos: Transparencias, Sombras, Iconos, Texturas…
4.8. Estructura de los Anuncios.
4.8.1. Cómo se Construye un Anuncio. Guías, Columnas, Márgenes y Ejes.
4.8.2. Proporciones.
4.8.3. Equilibrio.

Tema 5: Publicidad audiovisual
5.1. Televisión y Cine.
5.1.1. Medidas de los Spots.
5.1.2. Storyboard y Conceptboard.
5.1.3. Planos de Encuadre.
5.2. Radio.
5.2.1. Medidas de las Cuñas.

Tema 6: Conocimientos básicos generales
6.1. La Profesionalidad.
6.2. Indesign.
6.3. Criterios Generales.
6.4. Festivales de Publicidad.
6.5. Bibliografía de Referencia.
6.6. Referencias: Música, Libros, Cine, Arte, Comic…
6.7. Organización del Trabajo.
Bloc 2 Títol: Activitats Pràctiques
Els tallers tenen un caràcter eminentment pràctic.
Adreceu-vos a l’apartat “AVALUACIÓ” per fer constar el detall de cada una de les activitats formatives.

Competències associades
C1 Compromís ètic.
C2 Capacitat d’aprenentatge i responsabilitat.
C3 Treball en equip.
C4 Capacitat creativa i emprenedora.
C6 Coneixement teòric i pràctic de la publicitat i les RRPP així com dels seus processos i estructures organitzatives.
C7 Coneixement del disseny i desenvolupament d’estratègies i aplicació de les polítiques de comunicació persuasiva a les institucions i empreses públiques i privades.
C12 Coneixement de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació.
C13 Capacitat i habilitat per exercir com a professionals encarregats de l’atenció al client de publicitat i RRPP.

Objectius generals
Objectius generals OG associats a les competències
(OG) C1 C2 C3  C4  C6  C7   C12 C13
OG1.- El alumno conocerá los conceptos básicos del entorno profesional publicitario.  X X  X X    X
OG2.- El alumno prenderá los elementos creativos indispensables de la publicidad gráfica y audiovisual.   X    X X X   X
OG3.- El alumno creará criterios publicitarios y creativos propios. X  X    X X X X

 

Objectius específics / Resultats de l'aprenentatge
Blocs Objectius específics OE associats als OG
   (OE) OG1 OG2 OG3
1 OE1.- El alumno comprenderá el concepto de profesionalidad. X   X
OE2.- El alumno se familiarizará con los principales festivales internacionales de publicidad.  X   X
OE3.- El alumno conocerá la mejor bibliografía publicitaria. X   X
2 OE4.- El alumno aprenderá la importancia de tener todo tipo de referencias: música, libros, arte, cine... X   X
OE5.- El alumno será capaz de organizar el trabajo. X   X
OE6.- El alumno conocerá las primeras nociones sobre el color   X X
OE7.- El alumno conocerá las primeras nociones sobre la tipografía   X X
OE8.- El alumno conocerá las primeras nociones sobre los principales temas sobre la fotografía y la ilustración   X X
OE9.-  El alumno conocerá las primeras nociones sobre los principales temas sobre la publicidad gráfica y audiovisual   X X
OE10.- El alumno aprenderá a utilizar la tipografía, a identificar familias tipográficas y a entender sus connotaciones   X X
OE11.- El alumno aprenderá a buscar y utilizar fotografías e ilustraciones de banco de imágenes en función de un concepto e identifiquen sus diferentes encuadres.   X X
OE12.- El alumno aprenderá a identificar los formatos y medidas de los anuncios y sus estructuras.   X X
OE13.- El alumno aprenderá a identificar diferentes spots en función a diversas características: duración, encuadres, planos, función, referencias...   X X
OE14.- El alumno aprenderá a través de cada trabajo práctico a observar, analizar, crear sus propios criterios, tomar decisiones y justificarlas.     X

 Mètodes docents / Activitats formatives Hores de docència x mètode docent emprat (presencial i no presencial)
Veure Glossari (segons descriptor de la UB)
Hores  
Total Presencial No presencial Crèdits ECTS
A) Teoria 50 18 32 2
B) Teòric-pràctic
C) Treball tutelat
D) Treball autònom
Total

Fonts d'informació
ABSTRACT FONTS. Banco Tipográfico. [en línea]. [Consulta: 04.05.2017). Disponible en: <http://www.abstractfonts.com>.
Alex And Félix [en línea]. [Consulta: 04.05.2017). Disponible en: <http://www.alexandfelix.com/index1.php>.
Cannes Lions [en línea]. [Consulta: 04.05.2017]. Disponible en: <http://www.canneslions.com/>.
Clio Awards [en línea]. [Consulta: 04.05.2017]. Disponible en: <http://www.clioawards.com/>.
El Sol Festival [en línea]. [Consulta: 04.05.2017]. Disponible en: http://elsolfestival.com
Commarts [en línea]. [Consulta: 04.05.2017). Disponible en: <http://www.commarts.com/>.
Crist, S. The Polaroid Book. Colonia, Alemania: Ed. Taschen, 2008.
D&AD AWARDS. The Copy Book. Colonia, Alemania: Ed. Taschen, 2012.
DAFONT. Banco Tipográfico. [en línea]. [Consulta: 04.05.2017]. Disponible en: <http://www.dafont.com>
DE JONG, C.W.; PURVIS, A.W.; THOLEANAAR, J. A Visual History of Typefaces & Graphics Styles. Colonia, Alemania: Ed. Taschen, 2009. ISBN 978-3-8365-1516-0.
EUGENIO RECUENCO. Fotografía. [en línea]. [Consulta: 04.05.2017]. Disponible en: <http://www.eugeniorecuenco.com>
Eurobest [en línea]. [Consulta: 05.05.2016]. Disponible en: <http://www.eurobest.com/>.
Fiap Online [en línea]. [Consulta: 04.05.2017]. Disponible en: <http://www.fiaponline.net/fiap_11.php>.
Fondation Folon [en línea]. [Consulta: 04.05.2017). Disponible en: <http://fondationfolon.be>
GARRIGOSA STUDIO. Fotografía. [en línea]. [Consulta: 04.05.2017]. Disponible en: <http://garrigosastudio.com>
Luezers Archive [en línea]. [Consulta: 04.05.2017]. Disponible en: <http://www.luerzersarchive.net/luerzers-products.asp>.
IStockPhoto[en línea]. [Consulta: 04.05.2017). Disponible en: <http://espanol.istockphoto.com/index.phpSearchLang=ES>.
Isurralde [en línea]. [Consulta: 04.05.2017). Disponible en: <http://www.isarrualde.com>.
Jim Erickson [en línea]. [Consulta: 04.05.2017). Disponible en: <http://www.jimerickson.com/>.
Markryden [en línea]. [Consulta: 04.05.2017). Disponible en: <http://www.markryden.com/>.
Miltonglaser [en línea]. [Consulta: 04.05.2017). Disponible en: <http://www.miltonglaser.com/>.
Mirea Castané [en línea]. [Consulta: 04.05.2017). Disponible en: <http://www.mireiacastane.com/>.
New York Festivals [en línea]. [Consulta: 04.05.2017]. Disponible en: <http://www.newyorkfestivals.com/>.
Roger Dean [en línea]. [Consulta: 04.05.2017). Disponible en: <http://www.rogerdean.com/index.htm>.
VV.AA. Diccionario Integral de Diseño. Buenos Aires: Glyptodon Publishing Company Inc., 2016.
WIEDEMANN, J. Advertising Now - Print. Colonia, Alemania: Ed. Taschen, 2006. ISBN 978-3-8228-4028-3.
WIEDEMANN, J. Advertising Now. TV Commercials. Colonia, Alemania: Ed. Taschen, 2008.

Veure Avaluació: Informació general del grau
Avaluació: Informació específica
  • L’avaluació del taller s’ha de contemplar com a Avaluació Continuada i s’ha de resoldre dins el període lectiu.
  • El format dels tallers no contempla Avaluació Única ni Reavaluació.
  • El plagi i/o la còpia de qualsevol activitat formativa implica la invalidació de l’activitat i pot suposar suspendre l’assignatura i donar pas a actuacions disciplinàries per part de l’Escola.
  • Es valorarà la correcció gramatical i ortogràfica, l'estil i l'adequació del missatge. Els estudiants podran realitzar les activitats en català o castellà, sense errades ni barbarismes.
  • No s’admetran, a efectes d’avaluació, lliuraments fora de termini o en formats o suports diferents als indicats, ni cap tipus de treball alternatiu i/o de recuperació.
  • L’assistència a classe és recomanable sempre.
  • Totes les activitats formatives seran qualificades entre 0-10. Caldrà presentar la nota final amb un decimal.
  • La puntuació mínima per superar el taller és un 5.
  • L'esment de matrícula d'honor serà atorgada a partir del 10 i, seguint la normativa, no podrà excedir del 5% dels alumnes matriculats a l'assignatura.
Avaluació continuada
Atès la naturalesa pràctica dels tallers, de manera excepcional, aquest format pedagògic no contempla la reavaluació.
Seqüen
ciació
Bloc  Nom activitat formativa Descripció detallada de l'activitat formativa Grupal o individual Obligatorietat
Sí/No
% sobre la nota
1 1-2 Clases magistrales Asistencia obligatoria y participación significativa como mínimo el 80% de las clases. Individual 20%
2 1-2 Actividades de Aplicación: color El alumno creará un documento de 10 páginas y buscará 5 fotos. Cada una de ellas deberá ser colocada en dos páginas con diferentes colores de fondo creados por el alumno. Deberá explicar la composición de cada color de fondo e identificar colores primarios y secundarios, contrastes, armonías y colores cálidos, fríos y neutros de las fotos en sí mismas y con respecto al fondo de color. Individual 60% 
3 1-2 Actividades de Aplicación: tipografía A partir de 10 palabras al azar facilitadas por el docente, el alumno asigna tipografía y color, justificando la respuesta.  Individual
4 1-2 Actividades de Aplicación: fotografía/ ilustración A partir de 5 conceptos facilitados por el docente, el alumno busca la imagen más adecuada para ilustrar el concepto. Individual
5 1-2 Actividades de aplicación: publicidad gráfica El alumno buscará en diarios y/o revistas anuncios de distintos tamaños según indicaciones del profesor, e identificará distintas características: medidas, color predominante, tipografía, encuadre fotográfico, recursos gráficos, márgenes, columnas, y ejes. Individual
6 1-2 Actividades de aplicación: publicidad audiovisual El alumno presenta dos spots para cada una de las siguientes categorías:
• Música clásica.
• Basado en libros .
• Películas o series.
• Sólo música.
• De más de 30 segundos de duración.
• Con al menos una secuencia en cámara lenta.
• Con primer plano protagonizado por un famoso.
• De humor, institucional.
• De bien público. 
Individual
7 1-2 Carpeta de aprendizaje Cada alumno presentará un dossier que incluirá obligatoriamente:
• El material presentado por el docente.
• Las cinco actividades de aplicación realizadas por el estudiante.
Individual 20%

 


Apunts del docent
Aula Virtual (Moodle)
PLA DOCENT
Taller Gamificació: jugant amb la publicitat i les relacions públiques Format docència H
Cada un dels tallers que comprenen l’assignatura Taller de Publicitat i Relacions Públiques responen total o parcialment a la filosofia declarada en la Memòria Verifica de la titulació:
- Comprendre els conceptes relacionats amb la teoria de la publicitat i la teoria de les relacions públiques.
- Identificar i emprar tècniques de publicitat i de relacions públiques per tal d’elaborar un projecte publicitari o de relacions públiques, així com fer la seva presentació (oral i escrita).
- Realitzar una demostració de planificació de mitjans publicitaris.
- Realitzar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de la cerca de fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb la publicitat i les relaciones públiques.
Matèria M6. Tècniques i Procediments de la Comunicació
Docent del taller  Dr. J. L. Gonzalo Iglesia Coneixements
previs recomanats
--- Torn Únic
Descripció general del taller

Sabies que una de cada set persones del món (uns mil milions) dediquen un mínim d'una hora al dia a jugar amb videojocs o aplicacions mòbil? I que un 53% d'aquests jugadors tenen entre 18 i 49 anys? I que el 42% són dones? En aquest context la gamificació (o ludificació) s'ha consolidat com a concepte clau en el món de les organitzacions, gràcies sobretot a les noves tecnologies. La idea és aplicar els elements i mecàniques propis del món dels jocs a qualsevol altre àmbit de la vida. D'aquesta manera s'obren múltiples oportunitats en àmbits com l'educació, la gestió de personal, la salut o l'esport... us imagineu les possibilitats si ho utilitzem a la publicitat i les relacions públiques? Les mecàniques de joc es poden convertir en eines eficients per la fidelització de clients, la implicació de públics o, fins i tot, la creació de valor al voltant de la nostra marca. En aquest taller els estudiants podran conèixer i identificar els principis bàsics dels processos de gamificació.

Idioma Català, castellà. Tipus OB
Requisits tècnics    A l'aula: ordinador, projector, internet.
A aportar per l'estudiant: smartphones.
Format INTENSIU (gener)

 

Data de creació: 26/01/2015
Data darrera actualització i seguiment: 09/06/2016
Data d'aprovació per la Comissió Executiva: 29/06/2018 10/06/2016

Temari
Bloc 1 Títol: Contextualització Teòrica
Tema 1. Gamificació: definició i conceptes clau.
Tema 2. Jocs i jugadors.
Tema 3. Aplicacions de la gamificació. L'àmbit de la publicitat i les relacions públiques.
Tema 4. Anàlisi i estudi de casos pràctics.
Bloc 2 Títol: Activitats Pràctiques

Els tallers tenen un caràcter eminentment pràctic.
Adreceu-vos a l’apartat “AVALUACIÓ” per fer constar el detall de cada una de les activitats formatives.


Competències associades
C1 Compromís ètic.
C2 Capacitat d’aprenentatge i responsabilitat.
C3 Treball en equip.
C4 Capacitat creativa i emprenedora.
C6 Coneixement teòric i pràctic de la publicitat i les RRPP així com dels seus processos i estructures organitzatives.
C7 Coneixement del disseny i desenvolupament d’estratègies i aplicació de les polítiques de comunicació persuasiva a les institucions i empreses públiques i privades.
C12 Coneixement de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació.
C13 Capacitat i habilitat per exercir com a professionals encarregats de l’atenció al client de publicitat i RRPP.

Objectius generals
Objectius generals OG associats a les competències
(OG) C1 C2 C3  C4  C6  C7   C12 C13
OG1.- Els alumnes coneixeràn i identificaran els principis bàsics de la gamificació. X X X          
OG2.- Els alumnes analitzaràn les aplicacions pràctiques de la gamificació en el món de l'empresa. X X X X X X X X

 

Objectius específics // Resultats de l'aprenentatge
Blocs Objectius específics OE associats als OG
   (OE) OG1 OG2
1 OE1.- Els alumnes aprendran els conceptes teòrics clau de la gamificació (jocs, jugadors, mecàniques i dinàmiques).  X  
OE2.- Els alumnes analitzarèn les mecàniques per gamificar un procés.  X  X
OE3.- Els alumnes plantejaràn les aplicacions particulars del món de la publicitat i les relacions públiques.    X
OE4.- Els alumnes analitzaràn casos i activitats pràctiques relacionades amb la gamificació.  X  X

 
Mètodes docents
Hores de docència x mètode docent emprat (presencial i no presencial)
Veure Glossari (segons descriptor de la UB)
Hores  
Total Presencial No presencial Crèdits ECTS
A) Teoria 50 18 32 2
B) Teòric-pràctic
C) Treball tutelat
D) Treball autònom
Total

Fonts d'informació

ATKINSON, C., et al. Game Change, El Juego Ha Cambiado. London: PHD, 2013.
BBVA Innovation Center. Gamificación. El negocio de la diversión. [en línia]. [Consulta: 19.01.2015]. Disponible a: <https://www.centrodeinnovacionbbva.com/innovation-edge/gamificacion>.

Gamemarketing. The gamification source. [en línia] [Consulta: 26-01-2015). Disponible a: <http://www.gamkt.com>. Gamification of work [en línia]. [Consulta: 26.01.2015]. Disponible a: <http://gamificationofwork.com/>.

Gamification Research Network [Consulta: 26.01.2015]. Disponible a: <http://gamification-research.org/>.

MANRIQUE, V. Epic Win Blog. La gamificación según Víctor Manrique. [en línia]. [Consulta: 26.01.2015]. Disponible a: <http://www.epicwinblog.net/>.

MANRIQUE V. Gamification Mechanics Overview. [Consulta: 26-01-2015). [en línia]. Disponible a: <http://www.epicwinblog.net/2014/11/the-35-gamification-mechanics-official.html>.

MARCZEWSKI, A. Gamified UK. Thoughts on gamification and more. [en línia]. [Consulta: 26.01.2015]. Disponible a: <http://www.gamified.co.uk>.

PENENBERG, A. Play at work: how games inspire breakthrough thinking. London: Piatkus, 2013.

TEIXES, F. Gamificación: fundamentos y aplicaciones. Barcelona: UOC, 2014.

VALERA, J. Gamificación en la Empresa: Lo que los videojuegos nos enseñan sobre gestionar personas. Madrid: Editorial Círculo Rojo, 2013.

WERBACH, K. i HUNTER, D. For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business. Philadelphia: Business Wharton Digital Press, 2012.


Veure Avaluació: Informació general del grau
Avaluació: Informació específica
  • L’avaluació del taller s’ha de contemplar com a Avaluació Continuada i s’ha de resoldre dins el període lectiu.
  • El format dels tallers no contempla Avaluació Única ni Reavaluació.
  • El plagi i/o la còpia de qualsevol activitat formativa implica la invalidació de l’activitat i pot suposar suspendre l’assignatura i donar pas a actuacions disciplinàries per part de l’Escola.
  • No s’admetran, a efectes d’avaluació, lliuraments fora de termini o en formats o suports diferents als indicats, ni cap tipus de treball alternatiu i/o de recuperació.
  • L’assistència a classe és recomanable sempre.
  • Totes les activitats formatives seran qualificades entre 0-10. Caldrà presentar la nota final amb un decimal.
  • La puntuació mínima per superar el taller és un 5.
Avaluació continuada
Atès la naturalesa pràctica dels tallers, de manera excepcional, aquest format pedagògic no contempla la reavaluació.
Seqüen
ciació
Nom activitat formativa Descripció detallada de l'activitat formativa Grupal o individual Obligatorietat
Sí/No
% sobre la nota
1 Classes magistrals

Assistència i participació activa com a mínim del 80% de les sessions.

Individual 10%
2 Activitats d'aplicació

L'alumne haurà d'identificar els conceptes bàsics de la gamificació explicats a l'aula en un exemple escollit per ells mateixos sota la supervisió del professor.

Individual 40%
3 Seminari

Els alumnes, durant les sessions del seminari, prepararan una proposta per gamificar un procés relacionat amb la publicitat o les relacions públiques.

Grupal (4 membres) 50%

Apunts del docent
Aula Virtual (Moodle)