PLA DOCENT
Taller Escriptura Creativa Format docència O
Cada un dels tallers que comprenen l’assignatura Taller de Publicitat i Relacions Públiques responen total o parcialment a la filosofia declarada en la Memòria Verifica de la titulació:
- Comprendre els conceptes relacionats amb la teoria de la publicitat i la teoria de les relacions públiques.
- Identificar i emprar tècniques de publicitat i de relacions públiques per tal d’elaborar un projecte publicitari o de relacions públiques, així com fer la seva presentació (oral i escrita).
- Realitzar una demostració de planificació de mitjans publicitaris.
- Realitzar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de la cerca de fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb la publicitat i les relaciones públiques.
Matèria M6. Tècniques i Procediments de la Comunicació
Docent del taller  Prof. J. Folch Coneixements
previs recomanats
Capacitat de redacció.
Coneixement ortogràfic fonamental.
Capacitat lectora i gaudi personal a través de la lectura.
Visionat de les pel·lícules (DVD):
“Verbo” de Eduardo Chapero Jackson i 
“El imaginario del Dr. Parnassus” de Terry Gilliam
Torn Únic
Descripció general del taller Introduir a l’alumne en els processos d’escriptura  tot desenvolupant les seves habilitats per tal que sigui capaç de construir un discurs narratiu amb finalitats publicitàries, d’aplicació a l’àmbit de les RRPP o o en la indústria de l’entreteniment, des de narració literària, a guionització  de sèries, films, videojocs i dramatúrgia.
Idioma Castellano Tipus OB
Requisits tècnics    A l'aula: Ordinador personal.
A aportar per l'estudiant: Material d’escriptura.
Format INTENSIU

 

Data de creació: 06/06/2012
Data darrera actualització i seguiment: 19/06/2015
Data d'aprovació per la Comissió Executiva: 29/06/2018 19/06/2015

Temari
Bloc 1 Títol: Contextualització Teòrica

Tema 1. Objectiu i públic objectiu de tota comunicació. L’obra d’encàrrec versus la creació literària lliure.
Tema 2. La gènesi de les idees: el pensament lateral versus pensament vertical i la seva aplicació al camp narratiu.
Tema 3. Les teories creatives publicitàries d’aplicació a diversos àmbits de la creació literària.
Tema 4. Les bases per a l’escriptura: el poder de la paraula. Errors d’escriptura més importants.
Tema 5. La cuina de l’escriptura: ingredients i habilitats per un bon àpat de diversos plats: prosa, poesia, teatre, novel·la, novel·la negre, còmic,  monòlegs humorístics, assaig, videojocs, les xarxes socials i altres.

Bloc 2 Títol: Activitats Pràctiques

Els tallers tenen un caràcter eminentment pràctic.
Adreceu-vos a l’apartat “AVALUACIÓ” per fer constar el detall de cada una de les activitats formatives.


Competències associades
C1 Compromís ètic.
C2 Capacitat d’aprenentatge i responsabilitat.
C3 Treball en equip.
C4 Capacitat creativa i emprenedora.
C6 Coneixement teòric i pràctic de la publicitat i les RRPP així com dels seus processos i estructures organitzatives.
C7 Coneixement del disseny i desenvolupament d’estratègies i aplicació de les polítiques de comunicació persuasiva a les institucions i empreses públiques i privades.
C12 Coneixement de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació.
C13 Capacitat i habilitat per exercir com a professionals encarregats de l’atenció al client de publicitat i RRPP.

Objectius generals
Objectius generals OG associats a les competències
(OG) C1 C2 C3  C4  C6  C7   C12 C13
OG1.- Introduir a l’alumne en competències redaccionals. X X   X X
OG2.- Despertar les seves capacitats creatives i dimensionar-les amb objectius comercials i de lleure. X X     X
OG3.- Definir un ventall de possibilitats redaccionals a partir de les habilitats dels alumnes i de l’experimentació en nous formats. X X X X X X X
OG4.- Definir l’estil redaccional, els canals, els formats, les aplicacions a diversos suports i la transversalitat de tota creació. X X X X    
OG5.- Reconèixer una sèrie d’obstruccions i bloquejos  i el·liminar-los.     X X     X X
OG6.- Habituar-lo a la  pràctica redaccional com un component quotidià de lleure per que assoleixi l’excel·lència professional. X X X X X X X X
OG 7.- Informar-lo de les fonts i bases necessàries per a un aprenentatge vital continuat.   X X X   X X X

 

Objectius específics // Resultats de l'aprenentatge
Blocs Objectius específics OE associats als OG
   (OE) OG1 OG2 OG3  OG4  OG5  OG6  OG7
1 OE1.- Redefinir, reconstruir i aplicar les bases de l’escriptura creadora. X       X  
OE2.- L’alumne aprendrà a aplicar al mercat redaccional la creativitat publicitària.      X  X   X X
OE3.- El creador  polifacètic en relació al mercat laboral; per un redactor transmedia.      X     X X
2 OE4.- Aconseguir enriquir les capacitats redaccionals dels alumnes i aplicar-les al mercat de treball.    X X   X    

Resum total d'activitats formatives
  Hores  
Tipologia Total Presencial No presencial Crèdits ECTS
A) Teoria 50 18 32 2
B) Teòric-pràctic
C) Treball tutelat
D) Treball autònom
Total

Fonts d'informació

- Alonso Puig, Mario. Reinventarse. Tu segunda oportunidad.  Plataforma Editorial, 2011.
- Buchholz Quint. El libro de los libros. Historias sobre imágenes. Círculo de Lectores, 1997.
- Cassany Daniel.  La cuina de l’escriptura.  Les Naus d’Empúries, 1993.
- Espinalt, Carles M. “Obra Escrita” El Llamp, 1997: “Psicologia de la gent”  “Un mercat per al senyor Esteve”, “Modelar-se la figura”.
- Friedmann Julian Scriptwriting  How to make money Boxtree, 1995.
- Janer Manila, Gabriel.  Pedagogía de la imaginación poética. Aliorna 1990.
- Marina, José Antonio. Teoría de la Inteligencia Creadora Anagrama, 1993.
- Mailer, Norman. Un arte espectral. Backlist, 2012.
- Medina, Jaume.  L’art de la Paraula Tractat de retórica poètica Proa, 2000.
- Núñez  Cortes.  Los juegos del Mastropiero. Península 2009.
- Racionero. El Arte de Escribir Emoción y placer del arte creador.  Temas de hoy, 1995.
- Rodari, Gianni.  Gramàtica de la fantasia. Introducción al arte de contar historias. Aliorna, 1990.
- Samoilovich Daniel. Como jugar y divertirse con escritores famosos. 1996 Zugarto Ediciones.
- Sierra i Fabra, Jordi.  La página Escrita Materiales SM, 2006.
- Sunyol Victor.  Màquines per a escriure. Recursos per a l’animació a la creativitat escrita. Eumo, 1992.
- Torres, Mauro. ¡El genio! La especie humana creadora. Biblioteca Nueva, 2006.

Ejercicios de creatividad
http://www.emprendedor.com
Técnicas creativas
WWW.PAPELENBLANCO.COM
WWW.NETWRITERS.COM
www.jovescriptors.cat
www.fuentetajaliteraria.com
www.ateneubcn.org


Veure Avaluació: Informació general del grau
Avaluació: Informació específica
  • L’avaluació del taller s’ha de contemplar com a Avaluació Continuada i s’ha de resoldre dins el període lectiu.
  • Totes les activitats formatives seran qualificades entre 0-10. Caldrà presentar la nota final amb un decimal.
  • La puntuació mínima per superar el taller és un 5.
  • Consulteu el calendari de tancament d’avaluació i de gestió acadèmica.
    L’assistència a classe és recomanable sempre.
  • El format dels tallers no contempla Avaluació Única ni Reavaluació.
  • No s’admetran, a efectes d’avaluació, lliuraments fora de termini o en formats o suports diferents als indicats, ni cap tipus de treball alternatiu i/o de recuperació.
Avaluació continuada
Atès la naturalesa pràctica dels tallers, de manera excepcional, aquest format pedagògic no contempla la reavaluació.
Seqüenciació Bloc  Nom activitat formativa Descripció detallada de l'activitat formativa Grupal o individual Obligatorietat
Sí/No
% sobre la nota
1 1 Classes magistrals

L’assistència a classe d’un mínim de 80% de les sessions i participació activa a classe són imprescindibles per superar el taller.

Individual ---
2 1 Activitats d’aplicació: Redacció

Escriure un eslògan publicitari, un cos de text, una contraportada d’un llibre, un article periodístic.

Grupal 10%
3 1 Activitat d’aplicació: Adaptació

Adaptació d’un text periodístic a poesia, ficció dramàtica, guió de cinema, videojoc.

Grupal 10%
4 1 Activitats d’aplicació: Altres

Es realitzaran entre 3 i 5 activitats d’aplicació addicionals a partir de les indicacions del docent.

Grupal 30%
5 1-2 Examen amb treball escrit

L’examen consistirà en preguntes sobre el temari compartit  a classe i s’acompanyarà  d’un treball de redacció de diversos formats a partir d’un únic origen literari.

Individual 50%

Apunts del docent
Aula Virtual (Moodle)
PLA DOCENT
Taller Escriptura Creativa Format docència O
Cada un dels tallers que comprenen l’assignatura Taller de Publicitat i Relacions Públiques responen total o parcialment a la filosofia declarada en la Memòria Verifica de la titulació:
- Comprendre els conceptes relacionats amb la teoria de la publicitat i la teoria de les relacions públiques.
- Identificar i emprar tècniques de publicitat i de relacions públiques per tal d’elaborar un projecte publicitari o de relacions públiques, així com fer la seva presentació (oral i escrita).
- Realitzar una demostració de planificació de mitjans publicitaris.
- Realitzar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de la cerca de fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb la publicitat i les relaciones públiques.
Matèria M6. Tècniques i Procediments de la Comunicació
Docent del taller  Prof. J. Folch Coneixements
previs recomanats
Capacitat de redacció.
Coneixement ortogràfic fonamental.
Capacitat lectora i gaudi personal a través de la lectura.
Visionat de les pel·lícules (DVD):
“Verbo” de Eduardo Chapero Jackson i 
“El imaginario del Dr. Parnassus” de Terry Gilliam
Torn Únic
Descripció general del taller Introduir a l’alumne en els processos d’escriptura  tot desenvolupant les seves habilitats per tal que sigui capaç de construir un discurs narratiu amb finalitats publicitàries, d’aplicació a l’àmbit de les RRPP o o en la indústria de l’entreteniment, des de narració literària, a guionització  de sèries, films, videojocs i dramatúrgia.
Idioma Castellano Tipus OB
Requisits tècnics    A l'aula: Ordinador personal.
A aportar per l'estudiant: Material d’escriptura.
Format INTENSIU

 

Data de creació: 06/06/2012
Data darrera actualització i seguiment: 19/06/2015
Data d'aprovació per la Comissió Executiva: 29/06/2018 19/06/2015

Temari
Bloc 1 Títol: Contextualització Teòrica

Tema 1. Objectiu i públic objectiu de tota comunicació. L’obra d’encàrrec versus la creació literària lliure.
Tema 2. La gènesi de les idees: el pensament lateral versus pensament vertical i la seva aplicació al camp narratiu.
Tema 3. Les teories creatives publicitàries d’aplicació a diversos àmbits de la creació literària.
Tema 4. Les bases per a l’escriptura: el poder de la paraula. Errors d’escriptura més importants.
Tema 5. La cuina de l’escriptura: ingredients i habilitats per un bon àpat de diversos plats: prosa, poesia, teatre, novel·la, novel·la negre, còmic,  monòlegs humorístics, assaig, videojocs, les xarxes socials i altres.

Bloc 2 Títol: Activitats Pràctiques

Els tallers tenen un caràcter eminentment pràctic.
Adreceu-vos a l’apartat “AVALUACIÓ” per fer constar el detall de cada una de les activitats formatives.


Competències associades
C1 Compromís ètic.
C2 Capacitat d’aprenentatge i responsabilitat.
C3 Treball en equip.
C4 Capacitat creativa i emprenedora.
C6 Coneixement teòric i pràctic de la publicitat i les RRPP així com dels seus processos i estructures organitzatives.
C7 Coneixement del disseny i desenvolupament d’estratègies i aplicació de les polítiques de comunicació persuasiva a les institucions i empreses públiques i privades.
C12 Coneixement de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació.
C13 Capacitat i habilitat per exercir com a professionals encarregats de l’atenció al client de publicitat i RRPP.

Objectius generals
Objectius generals OG associats a les competències
(OG) C1 C2 C3  C4  C6  C7   C12 C13
OG1.- Introduir a l’alumne en competències redaccionals. X X   X X
OG2.- Despertar les seves capacitats creatives i dimensionar-les amb objectius comercials i de lleure. X X     X
OG3.- Definir un ventall de possibilitats redaccionals a partir de les habilitats dels alumnes i de l’experimentació en nous formats. X X X X X X X
OG4.- Definir l’estil redaccional, els canals, els formats, les aplicacions a diversos suports i la transversalitat de tota creació. X X X X    
OG5.- Reconèixer una sèrie d’obstruccions i bloquejos  i el·liminar-los.     X X     X X
OG6.- Habituar-lo a la  pràctica redaccional com un component quotidià de lleure per que assoleixi l’excel·lència professional. X X X X X X X X
OG 7.- Informar-lo de les fonts i bases necessàries per a un aprenentatge vital continuat.   X X X   X X X

 

Objectius específics // Resultats de l'aprenentatge
Blocs Objectius específics OE associats als OG
   (OE) OG1 OG2 OG3  OG4  OG5  OG6  OG7
1 OE1.- Redefinir, reconstruir i aplicar les bases de l’escriptura creadora. X       X  
OE2.- L’alumne aprendrà a aplicar al mercat redaccional la creativitat publicitària.      X  X   X X
OE3.- El creador  polifacètic en relació al mercat laboral; per un redactor transmedia.      X     X X
2 OE4.- Aconseguir enriquir les capacitats redaccionals dels alumnes i aplicar-les al mercat de treball.    X X   X    

Resum total d'activitats formatives
  Hores  
Tipologia Total Presencial No presencial Crèdits ECTS
A) Teoria 50 18 32 2
B) Teòric-pràctic
C) Treball tutelat
D) Treball autònom
Total

Fonts d'informació

- Alonso Puig, Mario. Reinventarse. Tu segunda oportunidad.  Plataforma Editorial, 2011.
- Buchholz Quint. El libro de los libros. Historias sobre imágenes. Círculo de Lectores, 1997.
- Cassany Daniel.  La cuina de l’escriptura.  Les Naus d’Empúries, 1993.
- Espinalt, Carles M. “Obra Escrita” El Llamp, 1997: “Psicologia de la gent”  “Un mercat per al senyor Esteve”, “Modelar-se la figura”.
- Friedmann Julian Scriptwriting  How to make money Boxtree, 1995.
- Janer Manila, Gabriel.  Pedagogía de la imaginación poética. Aliorna 1990.
- Marina, José Antonio. Teoría de la Inteligencia Creadora Anagrama, 1993.
- Mailer, Norman. Un arte espectral. Backlist, 2012.
- Medina, Jaume.  L’art de la Paraula Tractat de retórica poètica Proa, 2000.
- Núñez  Cortes.  Los juegos del Mastropiero. Península 2009.
- Racionero. El Arte de Escribir Emoción y placer del arte creador.  Temas de hoy, 1995.
- Rodari, Gianni.  Gramàtica de la fantasia. Introducción al arte de contar historias. Aliorna, 1990.
- Samoilovich Daniel. Como jugar y divertirse con escritores famosos. 1996 Zugarto Ediciones.
- Sierra i Fabra, Jordi.  La página Escrita Materiales SM, 2006.
- Sunyol Victor.  Màquines per a escriure. Recursos per a l’animació a la creativitat escrita. Eumo, 1992.
- Torres, Mauro. ¡El genio! La especie humana creadora. Biblioteca Nueva, 2006.

Ejercicios de creatividad
http://www.emprendedor.com
Técnicas creativas
WWW.PAPELENBLANCO.COM
WWW.NETWRITERS.COM
www.jovescriptors.cat
www.fuentetajaliteraria.com
www.ateneubcn.org


Veure Avaluació: Informació general del grau
Avaluació: Informació específica
  • L’avaluació del taller s’ha de contemplar com a Avaluació Continuada i s’ha de resoldre dins el període lectiu.
  • Totes les activitats formatives seran qualificades entre 0-10. Caldrà presentar la nota final amb un decimal.
  • La puntuació mínima per superar el taller és un 5.
  • Consulteu el calendari de tancament d’avaluació i de gestió acadèmica.
    L’assistència a classe és recomanable sempre.
  • El format dels tallers no contempla Avaluació Única ni Reavaluació.
  • No s’admetran, a efectes d’avaluació, lliuraments fora de termini o en formats o suports diferents als indicats, ni cap tipus de treball alternatiu i/o de recuperació.
Avaluació continuada
Atès la naturalesa pràctica dels tallers, de manera excepcional, aquest format pedagògic no contempla la reavaluació.
Seqüenciació Bloc  Nom activitat formativa Descripció detallada de l'activitat formativa Grupal o individual Obligatorietat
Sí/No
% sobre la nota
1 1 Classes magistrals

L’assistència a classe d’un mínim de 80% de les sessions i participació activa a classe són imprescindibles per superar el taller.

Individual ---
2 1 Activitats d’aplicació: Redacció

Escriure un eslògan publicitari, un cos de text, una contraportada d’un llibre, un article periodístic.

Grupal 10%
3 1 Activitat d’aplicació: Adaptació

Adaptació d’un text periodístic a poesia, ficció dramàtica, guió de cinema, videojoc.

Grupal 10%
4 1 Activitats d’aplicació: Altres

Es realitzaran entre 3 i 5 activitats d’aplicació addicionals a partir de les indicacions del docent.

Grupal 30%
5 1-2 Examen amb treball escrit

L’examen consistirà en preguntes sobre el temari compartit  a classe i s’acompanyarà  d’un treball de redacció de diversos formats a partir d’un únic origen literari.

Individual 50%

Apunts del docent
Aula Virtual (Moodle)
PLA DOCENT
Taller Escriptura Creativa Format docència O
Cada un dels tallers que comprenen l’assignatura Taller de Publicitat i Relacions Públiques responen total o parcialment a la filosofia declarada en la Memòria Verifica de la titulació:
- Comprendre els conceptes relacionats amb la teoria de la publicitat i la teoria de les relacions públiques.
- Identificar i emprar tècniques de publicitat i de relacions públiques per tal d’elaborar un projecte publicitari o de relacions públiques, així com fer la seva presentació (oral i escrita).
- Realitzar una demostració de planificació de mitjans publicitaris.
- Realitzar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de la cerca de fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb la publicitat i les relaciones públiques.
Matèria M6. Tècniques i Procediments de la Comunicació
Docent del taller  Prof. J. Folch Coneixements
previs recomanats
Capacitat de redacció.
Coneixement ortogràfic fonamental.
Capacitat lectora i gaudi personal a través de la lectura.
Visionat de les pel·lícules (DVD):
“Verbo” de Eduardo Chapero Jackson i 
“El imaginario del Dr. Parnassus” de Terry Gilliam
Torn Únic
Descripció general del taller Introduir a l’alumne en els processos d’escriptura  tot desenvolupant les seves habilitats per tal que sigui capaç de construir un discurs narratiu amb finalitats publicitàries, d’aplicació a l’àmbit de les RRPP o o en la indústria de l’entreteniment, des de narració literària, a guionització  de sèries, films, videojocs i dramatúrgia.
Idioma Castellano Tipus OB
Requisits tècnics    A l'aula: Ordinador personal.
A aportar per l'estudiant: Material d’escriptura.
Format INTENSIU

 

Data de creació: 06/06/2012
Data darrera actualització i seguiment: 19/06/2015
Data d'aprovació per la Comissió Executiva: 29/06/2018 19/06/2015

Temari
Bloc 1 Títol: Contextualització Teòrica

Tema 1. Objectiu i públic objectiu de tota comunicació. L’obra d’encàrrec versus la creació literària lliure.
Tema 2. La gènesi de les idees: el pensament lateral versus pensament vertical i la seva aplicació al camp narratiu.
Tema 3. Les teories creatives publicitàries d’aplicació a diversos àmbits de la creació literària.
Tema 4. Les bases per a l’escriptura: el poder de la paraula. Errors d’escriptura més importants.
Tema 5. La cuina de l’escriptura: ingredients i habilitats per un bon àpat de diversos plats: prosa, poesia, teatre, novel·la, novel·la negre, còmic,  monòlegs humorístics, assaig, videojocs, les xarxes socials i altres.

Bloc 2 Títol: Activitats Pràctiques

Els tallers tenen un caràcter eminentment pràctic.
Adreceu-vos a l’apartat “AVALUACIÓ” per fer constar el detall de cada una de les activitats formatives.


Competències associades
C1 Compromís ètic.
C2 Capacitat d’aprenentatge i responsabilitat.
C3 Treball en equip.
C4 Capacitat creativa i emprenedora.
C6 Coneixement teòric i pràctic de la publicitat i les RRPP així com dels seus processos i estructures organitzatives.
C7 Coneixement del disseny i desenvolupament d’estratègies i aplicació de les polítiques de comunicació persuasiva a les institucions i empreses públiques i privades.
C12 Coneixement de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació.
C13 Capacitat i habilitat per exercir com a professionals encarregats de l’atenció al client de publicitat i RRPP.

Objectius generals
Objectius generals OG associats a les competències
(OG) C1 C2 C3  C4  C6  C7   C12 C13
OG1.- Introduir a l’alumne en competències redaccionals. X X   X X
OG2.- Despertar les seves capacitats creatives i dimensionar-les amb objectius comercials i de lleure. X X     X
OG3.- Definir un ventall de possibilitats redaccionals a partir de les habilitats dels alumnes i de l’experimentació en nous formats. X X X X X X X
OG4.- Definir l’estil redaccional, els canals, els formats, les aplicacions a diversos suports i la transversalitat de tota creació. X X X X    
OG5.- Reconèixer una sèrie d’obstruccions i bloquejos  i el·liminar-los.     X X     X X
OG6.- Habituar-lo a la  pràctica redaccional com un component quotidià de lleure per que assoleixi l’excel·lència professional. X X X X X X X X
OG 7.- Informar-lo de les fonts i bases necessàries per a un aprenentatge vital continuat.   X X X   X X X

 

Objectius específics // Resultats de l'aprenentatge
Blocs Objectius específics OE associats als OG
   (OE) OG1 OG2 OG3  OG4  OG5  OG6  OG7
1 OE1.- Redefinir, reconstruir i aplicar les bases de l’escriptura creadora. X       X  
OE2.- L’alumne aprendrà a aplicar al mercat redaccional la creativitat publicitària.      X  X   X X
OE3.- El creador  polifacètic en relació al mercat laboral; per un redactor transmedia.      X     X X
2 OE4.- Aconseguir enriquir les capacitats redaccionals dels alumnes i aplicar-les al mercat de treball.    X X   X    

Resum total d'activitats formatives
  Hores  
Tipologia Total Presencial No presencial Crèdits ECTS
A) Teoria 50 18 32 2
B) Teòric-pràctic
C) Treball tutelat
D) Treball autònom
Total

Fonts d'informació

- Alonso Puig, Mario. Reinventarse. Tu segunda oportunidad.  Plataforma Editorial, 2011.
- Buchholz Quint. El libro de los libros. Historias sobre imágenes. Círculo de Lectores, 1997.
- Cassany Daniel.  La cuina de l’escriptura.  Les Naus d’Empúries, 1993.
- Espinalt, Carles M. “Obra Escrita” El Llamp, 1997: “Psicologia de la gent”  “Un mercat per al senyor Esteve”, “Modelar-se la figura”.
- Friedmann Julian Scriptwriting  How to make money Boxtree, 1995.
- Janer Manila, Gabriel.  Pedagogía de la imaginación poética. Aliorna 1990.
- Marina, José Antonio. Teoría de la Inteligencia Creadora Anagrama, 1993.
- Mailer, Norman. Un arte espectral. Backlist, 2012.
- Medina, Jaume.  L’art de la Paraula Tractat de retórica poètica Proa, 2000.
- Núñez  Cortes.  Los juegos del Mastropiero. Península 2009.
- Racionero. El Arte de Escribir Emoción y placer del arte creador.  Temas de hoy, 1995.
- Rodari, Gianni.  Gramàtica de la fantasia. Introducción al arte de contar historias. Aliorna, 1990.
- Samoilovich Daniel. Como jugar y divertirse con escritores famosos. 1996 Zugarto Ediciones.
- Sierra i Fabra, Jordi.  La página Escrita Materiales SM, 2006.
- Sunyol Victor.  Màquines per a escriure. Recursos per a l’animació a la creativitat escrita. Eumo, 1992.
- Torres, Mauro. ¡El genio! La especie humana creadora. Biblioteca Nueva, 2006.

Ejercicios de creatividad
http://www.emprendedor.com
Técnicas creativas
WWW.PAPELENBLANCO.COM
WWW.NETWRITERS.COM
www.jovescriptors.cat
www.fuentetajaliteraria.com
www.ateneubcn.org


Veure Avaluació: Informació general del grau
Avaluació: Informació específica
  • L’avaluació del taller s’ha de contemplar com a Avaluació Continuada i s’ha de resoldre dins el període lectiu.
  • Totes les activitats formatives seran qualificades entre 0-10. Caldrà presentar la nota final amb un decimal.
  • La puntuació mínima per superar el taller és un 5.
  • Consulteu el calendari de tancament d’avaluació i de gestió acadèmica.
    L’assistència a classe és recomanable sempre.
  • El format dels tallers no contempla Avaluació Única ni Reavaluació.
  • No s’admetran, a efectes d’avaluació, lliuraments fora de termini o en formats o suports diferents als indicats, ni cap tipus de treball alternatiu i/o de recuperació.
Avaluació continuada
Atès la naturalesa pràctica dels tallers, de manera excepcional, aquest format pedagògic no contempla la reavaluació.
Seqüenciació Bloc  Nom activitat formativa Descripció detallada de l'activitat formativa Grupal o individual Obligatorietat
Sí/No
% sobre la nota
1 1 Classes magistrals

L’assistència a classe d’un mínim de 80% de les sessions i participació activa a classe són imprescindibles per superar el taller.

Individual ---
2 1 Activitats d’aplicació: Redacció

Escriure un eslògan publicitari, un cos de text, una contraportada d’un llibre, un article periodístic.

Grupal 10%
3 1 Activitat d’aplicació: Adaptació

Adaptació d’un text periodístic a poesia, ficció dramàtica, guió de cinema, videojoc.

Grupal 10%
4 1 Activitats d’aplicació: Altres

Es realitzaran entre 3 i 5 activitats d’aplicació addicionals a partir de les indicacions del docent.

Grupal 30%
5 1-2 Examen amb treball escrit

L’examen consistirà en preguntes sobre el temari compartit  a classe i s’acompanyarà  d’un treball de redacció de diversos formats a partir d’un únic origen literari.

Individual 50%

Apunts del docent
Aula Virtual (Moodle)
PLA DOCENT
Taller Escriptura Creativa Format docència O
Cada un dels tallers que comprenen l’assignatura Taller de Publicitat i Relacions Públiques responen total o parcialment a la filosofia declarada en la Memòria Verifica de la titulació:
- Comprendre els conceptes relacionats amb la teoria de la publicitat i la teoria de les relacions públiques.
- Identificar i emprar tècniques de publicitat i de relacions públiques per tal d’elaborar un projecte publicitari o de relacions públiques, així com fer la seva presentació (oral i escrita).
- Realitzar una demostració de planificació de mitjans publicitaris.
- Realitzar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de la cerca de fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb la publicitat i les relaciones públiques.
Matèria M6. Tècniques i Procediments de la Comunicació
Docent del taller  Prof. J. Folch Coneixements
previs recomanats
Capacitat de redacció.
Coneixement ortogràfic fonamental.
Capacitat lectora i gaudi personal a través de la lectura.
Visionat de les pel·lícules (DVD):
“Verbo” de Eduardo Chapero Jackson i 
“El imaginario del Dr. Parnassus” de Terry Gilliam
Torn Únic
Descripció general del taller Introduir a l’alumne en els processos d’escriptura  tot desenvolupant les seves habilitats per tal que sigui capaç de construir un discurs narratiu amb finalitats publicitàries, d’aplicació a l’àmbit de les RRPP o o en la indústria de l’entreteniment, des de narració literària, a guionització  de sèries, films, videojocs i dramatúrgia.
Idioma Castellano Tipus OB
Requisits tècnics    A l'aula: Ordinador personal.
A aportar per l'estudiant: Material d’escriptura.
Format INTENSIU

 

Data de creació: 06/06/2012
Data darrera actualització i seguiment: 19/06/2015
Data d'aprovació per la Comissió Executiva: 29/06/2018 19/06/2015

Temari
Bloc 1 Títol: Contextualització Teòrica

Tema 1. Objectiu i públic objectiu de tota comunicació. L’obra d’encàrrec versus la creació literària lliure.
Tema 2. La gènesi de les idees: el pensament lateral versus pensament vertical i la seva aplicació al camp narratiu.
Tema 3. Les teories creatives publicitàries d’aplicació a diversos àmbits de la creació literària.
Tema 4. Les bases per a l’escriptura: el poder de la paraula. Errors d’escriptura més importants.
Tema 5. La cuina de l’escriptura: ingredients i habilitats per un bon àpat de diversos plats: prosa, poesia, teatre, novel·la, novel·la negre, còmic,  monòlegs humorístics, assaig, videojocs, les xarxes socials i altres.

Bloc 2 Títol: Activitats Pràctiques

Els tallers tenen un caràcter eminentment pràctic.
Adreceu-vos a l’apartat “AVALUACIÓ” per fer constar el detall de cada una de les activitats formatives.


Competències associades
C1 Compromís ètic.
C2 Capacitat d’aprenentatge i responsabilitat.
C3 Treball en equip.
C4 Capacitat creativa i emprenedora.
C6 Coneixement teòric i pràctic de la publicitat i les RRPP així com dels seus processos i estructures organitzatives.
C7 Coneixement del disseny i desenvolupament d’estratègies i aplicació de les polítiques de comunicació persuasiva a les institucions i empreses públiques i privades.
C12 Coneixement de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació.
C13 Capacitat i habilitat per exercir com a professionals encarregats de l’atenció al client de publicitat i RRPP.

Objectius generals
Objectius generals OG associats a les competències
(OG) C1 C2 C3  C4  C6  C7   C12 C13
OG1.- Introduir a l’alumne en competències redaccionals. X X   X X
OG2.- Despertar les seves capacitats creatives i dimensionar-les amb objectius comercials i de lleure. X X     X
OG3.- Definir un ventall de possibilitats redaccionals a partir de les habilitats dels alumnes i de l’experimentació en nous formats. X X X X X X X
OG4.- Definir l’estil redaccional, els canals, els formats, les aplicacions a diversos suports i la transversalitat de tota creació. X X X X    
OG5.- Reconèixer una sèrie d’obstruccions i bloquejos  i el·liminar-los.     X X     X X
OG6.- Habituar-lo a la  pràctica redaccional com un component quotidià de lleure per que assoleixi l’excel·lència professional. X X X X X X X X
OG 7.- Informar-lo de les fonts i bases necessàries per a un aprenentatge vital continuat.   X X X   X X X

 

Objectius específics // Resultats de l'aprenentatge
Blocs Objectius específics OE associats als OG
   (OE) OG1 OG2 OG3  OG4  OG5  OG6  OG7
1 OE1.- Redefinir, reconstruir i aplicar les bases de l’escriptura creadora. X       X  
OE2.- L’alumne aprendrà a aplicar al mercat redaccional la creativitat publicitària.      X  X   X X
OE3.- El creador  polifacètic en relació al mercat laboral; per un redactor transmedia.      X     X X
2 OE4.- Aconseguir enriquir les capacitats redaccionals dels alumnes i aplicar-les al mercat de treball.    X X   X    

Resum total d'activitats formatives
  Hores  
Tipologia Total Presencial No presencial Crèdits ECTS
A) Teoria 50 18 32 2
B) Teòric-pràctic
C) Treball tutelat
D) Treball autònom
Total

Fonts d'informació

- Alonso Puig, Mario. Reinventarse. Tu segunda oportunidad.  Plataforma Editorial, 2011.
- Buchholz Quint. El libro de los libros. Historias sobre imágenes. Círculo de Lectores, 1997.
- Cassany Daniel.  La cuina de l’escriptura.  Les Naus d’Empúries, 1993.
- Espinalt, Carles M. “Obra Escrita” El Llamp, 1997: “Psicologia de la gent”  “Un mercat per al senyor Esteve”, “Modelar-se la figura”.
- Friedmann Julian Scriptwriting  How to make money Boxtree, 1995.
- Janer Manila, Gabriel.  Pedagogía de la imaginación poética. Aliorna 1990.
- Marina, José Antonio. Teoría de la Inteligencia Creadora Anagrama, 1993.
- Mailer, Norman. Un arte espectral. Backlist, 2012.
- Medina, Jaume.  L’art de la Paraula Tractat de retórica poètica Proa, 2000.
- Núñez  Cortes.  Los juegos del Mastropiero. Península 2009.
- Racionero. El Arte de Escribir Emoción y placer del arte creador.  Temas de hoy, 1995.
- Rodari, Gianni.  Gramàtica de la fantasia. Introducción al arte de contar historias. Aliorna, 1990.
- Samoilovich Daniel. Como jugar y divertirse con escritores famosos. 1996 Zugarto Ediciones.
- Sierra i Fabra, Jordi.  La página Escrita Materiales SM, 2006.
- Sunyol Victor.  Màquines per a escriure. Recursos per a l’animació a la creativitat escrita. Eumo, 1992.
- Torres, Mauro. ¡El genio! La especie humana creadora. Biblioteca Nueva, 2006.

Ejercicios de creatividad
http://www.emprendedor.com
Técnicas creativas
WWW.PAPELENBLANCO.COM
WWW.NETWRITERS.COM
www.jovescriptors.cat
www.fuentetajaliteraria.com
www.ateneubcn.org


Veure Avaluació: Informació general del grau
Avaluació: Informació específica
  • L’avaluació del taller s’ha de contemplar com a Avaluació Continuada i s’ha de resoldre dins el període lectiu.
  • Totes les activitats formatives seran qualificades entre 0-10. Caldrà presentar la nota final amb un decimal.
  • La puntuació mínima per superar el taller és un 5.
  • Consulteu el calendari de tancament d’avaluació i de gestió acadèmica.
    L’assistència a classe és recomanable sempre.
  • El format dels tallers no contempla Avaluació Única ni Reavaluació.
  • No s’admetran, a efectes d’avaluació, lliuraments fora de termini o en formats o suports diferents als indicats, ni cap tipus de treball alternatiu i/o de recuperació.
Avaluació continuada
Atès la naturalesa pràctica dels tallers, de manera excepcional, aquest format pedagògic no contempla la reavaluació.
Seqüenciació Bloc  Nom activitat formativa Descripció detallada de l'activitat formativa Grupal o individual Obligatorietat
Sí/No
% sobre la nota
1 1 Classes magistrals

L’assistència a classe d’un mínim de 80% de les sessions i participació activa a classe són imprescindibles per superar el taller.

Individual ---
2 1 Activitats d’aplicació: Redacció

Escriure un eslògan publicitari, un cos de text, una contraportada d’un llibre, un article periodístic.

Grupal 10%
3 1 Activitat d’aplicació: Adaptació

Adaptació d’un text periodístic a poesia, ficció dramàtica, guió de cinema, videojoc.

Grupal 10%
4 1 Activitats d’aplicació: Altres

Es realitzaran entre 3 i 5 activitats d’aplicació addicionals a partir de les indicacions del docent.

Grupal 30%
5 1-2 Examen amb treball escrit

L’examen consistirà en preguntes sobre el temari compartit  a classe i s’acompanyarà  d’un treball de redacció de diversos formats a partir d’un únic origen literari.

Individual 50%

Apunts del docent
Aula Virtual (Moodle)
PLA DOCENT
Taller Creació del book i el curriculum creatiu Format docència H
Cada un dels tallers que comprenen l’assignatura Taller de Publicitat i Relacions Públiques responen total o parcialment a la filosofia declarada en la Memòria Verifica de la titulació:
- Comprendre els conceptes relacionats amb la teoria de la publicitat i la teoria de les relacions públiques.
- Identificar i emprar tècniques de publicitat i de relacions públiques per tal d’elaborar un projecte publicitari o de relacions públiques, així com fer la seva presentació (oral i escrita).
- Realitzar una demostració de planificació de mitjans publicitaris.
- Realitzar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de la cerca de fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb la publicitat i les relaciones públiques.
Matèria M6. Tècniques i Procediments de la Comunicació
Docent del taller  Prof. A. M. Coneixements
previs recomanats
Todos los conocimientos
adquiridos durante su carrera.
Torn Únic
Descripció general del taller Este taller parte de la premisa de lograr dos objetivos.
Primero, que los alumnos tengan a la hora de su graduación su primer Book Creativo y CV laboral para poder enfrentarse a la búsqueda de su primera incursión en el mundo publicitario.
Segundo, la creación de su propia "marca personal".

La manera de conseguirlos será mediante un taller netamente práctico, trabajando lo más parecidamente posible a un departamento creativo de una agencia de publicidad y aplicando todos los conocimientos recibidos en los cuatro cursos.

La parte teórica estará influenciada por todos aquellos pensamientos, ideas, conceptos y hechos de los más importantes creativos contemporáneos y que hacen a la filosofía del profesional más allá del puro ámbito laboral.
Idioma Castellano Tipus OB
Requisits tècnics    A l'aula: Proyector
A aportar per l'estudiant: Ordenador portátil.
Todas las piezas o trabajos realizados durante la carrera, ya sean gráficos, audiovisuales o multimedia.
Format EXTENSIU (1r Semestre)

 

Data de creació: 24/10/2011
Data darrera actualització i seguiment: 18/05/2018
Data d'aprovació per la Comissió Executiva: 29/06/2018 

Temari
Bloc 1 Títol: Contextualització Teòrica
Tema 1. Introducción y nociones generales.
Tema 2. El Book Creativo como espejo de lo que hacemos y de lo que somos.
Tema 3. Filosofía profesional, definición del perfil creativo y creación de su propia “marca personal”.
Tema 4. Análisis y discusión de los mejores caminos creativos para desarrollar el Book Creativo y el CV.
Tema 5. Estructura del Book y el CV Creativo.
Tema 6. Análisis y autocrítica para seleccionar las piezas que compondrán el Book Creativo.
Tema 7. Cómo afrontar una presentación.
Bloc 2 Títol: Activitats Pràctiques
Els tallers tenen un caràcter eminentment pràctic.
Adreceu-vos a l’apartat “AVALUACIÓ” per fer constar el detall de cada una de les activitats formatives.

Competències associades
C1 Compromís ètic.
C2 Capacitat d’aprenentatge i responsabilitat.
C3 Treball en equip.
C4 Capacitat creativa i emprenedora.
C6 Coneixement teòric i pràctic de la publicitat i les RRPP així com dels seus processos i estructures organitzatives.
C7 Coneixement del disseny i desenvolupament d’estratègies i aplicació de les polítiques de comunicació persuasiva a les institucions i empreses públiques i privades.
C12 Coneixement de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació.
C13 Capacitat i habilitat per exercir com a professionals encarregats de l’atenció al client de publicitat i RRPP.

Objectius generals
Objectius generals OG associats a les competències
(OG) C1 C2 C3  C4  C6  C7   C12 C13
OG1.- El alumno aprenderá a realizar el Book Creativo.   X   X      
OG2.- El alumno aprenderá a realizar el CV.   X    X X    
OG3.- El alumno aprenderá la creación de la “marca personal”. X  X    X X  X  
OG4.- El alumno aprenderá a presentar el Book Creativo.  X   X  X  X    X

 

Objectius específics / Resultats de l'aprenentatge
Blocs Objectius específics OE associats als OG
   (OE) OG1 OG2 OG3  OG4
1 OE1.- El alumno aprenderá la importancia y la diferencia entre un Book y un CV de un futuro creativo y unos folios en Word o PowerPoint. X X    
OE2.- El alumno creará su propia “marca personal” como manera de diferenciación.     X  
OE3.- El alumno aplicará los conocimientos aprendidos en los cuatro cursos. X X X X
OE4.- El alumno aprenderá a crecer profesionalmente a partir de la crítica, la autocrítica y el error. X  X  X X
2 OE5.- El alumno tomará decisiones basadas en la selectividad y objetividad. X X X X
OE6.- El alumno comenzará a saber cóomo se trabaja en un departamento creativo. X X X X
OE7.- El alumno descubrirá la diferencia entre “cómo me veo yo” y “cómo me ven los demás”. X   X X
OE8.- El alumno aprenderá a sentirse seguros con su Book y su CV Creativo. X X X X
OE9.- El alumno comenzará a acostumbrarse a una entrevista de trabajo.       X

 Mètodes docents / Activitats formatives Hores de docència x mètode docent emprat (presencial i no presencial)
Veure Glossari (segons descriptor de la UB)
Hores  
Total Presencial No presencial Crèdits ECTS
A) Teoria 50 18 32 2
B) Teòric-pràctic
C) Treball tutelat
D) Treball autònom
Total

Fonts d'informació
Cannes Lions [en línea]. [Consulta: 18.05.2018]. Disponible en: <https://www.canneslions.com/>.
Clio Awards [en línea]. [Consulta: 18.05.2017]. Disponible en: <http://www.clioawards.com/>.
Club de Creativos [en línea]. [Consulta: 18.05.2018]. Disponible en: http://www.clubdecreativos.com
Coloribus [en línea]. [Consulta: 18.05.2018]. Disponible en: <https://www.coloribus.com/>.
CRIST, S. The Polaroid Book. Colonia, Alemania: Ed. Taschen, 2008.
D&AD AWARDS. The Copy Book. Colonia, Alemania: Ed. Taschen, 2012.
DE JONG, C.W.; PURVIS, A.W.; THOLENAAR, J. A Visual History of Typefaces & Graphics Styles. Colonia, Alemania: Ed. Taschen, 2009. ISBN 978-3-8365-1516-0.
El Sol Festival [en línea]. [Consulta: 18.05.2018]. Disponible en: http://elsolfestival.com
Eurobest [en línea]. [Consulta: 18.05.2018]. Disponible en: <https://www.eurobest.com/>.
Fiap Online [en línea]. [Consulta: 18.05.2017]. Disponible en: <http://www.fiaponline.net/fiap_11.php>.
Luezers Archive [en línea]. [Consulta: 18.05.2018]. Disponible en: <https://www.luerzersarchive.net/luerzers-products.asp>.
New York Festivals [en línea]. [Consulta: 18.05.2018]. Disponible en: <https://www.newyorkfestivals.com/>.
RAVENTÓS, J.M. 100 Años de la Publicidad Catalana. 1899-1999. Barcelona: Ed. Mediterránea Books, 2008.
VV.AA. Diccionario Integral de Diseño. Buenos Aires: Glyptodon Publishing Company Inc., 2016.
WIEDEMANN, J. Advertising Now. Print. Colonia, Alemania: Ed. Taschen, 2006.
WIEDEMANN, J. Advertising Now. TV Commercials. Colonia, Alemania: Ed. Taschen, 2008.
WIEDEMANN, J. Web Design: Studios Vol. I y II. Colonia, Alemania: Ed. Taschen, 2005.

Veure Avaluació: Informació general del grau
Avaluació: Informació específica
  • L’avaluació del taller s’ha de contemplar com a Avaluació Continuada i s’ha de resoldre dins el període lectiu.
  • El format dels tallers no contempla Avaluació Única ni Reavaluació.
  • El plagi i/o la còpia de qualsevol activitat formativa implica la invalidació de l’activitat i pot suposar suspendre l’assignatura i donar pas a actuacions disciplinàries per part de l’Escola.
  • Es valorarà la correcció gramatical i ortogràfica, l'estil i l'adequació del missatge. Els estudiants podran realitzar les activitats en català o castellà, sense errades ni barbarismes.
  • No s’admetran, a efectes d’avaluació, lliuraments fora de termini o en formats o suports diferents als indicats, ni cap tipus de treball alternatiu i/o de recuperació.
  • L’assistència a classe és recomanable sempre.
  • Totes les activitats formatives seran qualificades entre 0-10. Caldrà presentar la nota final amb un decimal.
  • La puntuació mínima per superar el taller és un 5.
  • L'esment de matrícula d'honor serà atorgada a partir del 10 i, seguint la normativa, no podrà excedir del 5% dels alumnes matriculats a l'assignatura.
Avaluació continuada
Atès la naturalesa pràctica dels tallers, de manera excepcional, aquest format pedagògic no contempla la reavaluació.
Seqüenciació Nom activitat formativa Descripció detallada de l'activitat formativa Grupal o individual Obligatorietat
Sí/No
% sobre la nota
1 Clases magistrales Asistencia y participación activa del estudiante como mínimo al 80% de las sesiones. Individual 10%
2 Coloquios Casi todos los temas se desarrollarán bajo esta modalidad como manera de reafirmación de conocimientos y el intercambio y la aportación de ideas. Los alumnos aportarán las piezas o trabajos realizados durante la carrera, ya sean gráficos, audiovisuales o multimedia. Utilizarán trabajos de redacción publicitaria que quieran transformarlos en anuncios o spots o incompletos que quieran finalizar. Creación de una nueva pieza a partir de briefing, y un anuncio personal y otro de un/a compañero/a. Grupal (2-4 miembros)  20%
Individual
3 Actividades de aplicación Definición de la “marca personal” propia. Selección y organización de los mejores trabajos creativos, a fin de obtener en lo posible un mínimo de 10 piezas. Crítica y autocrítica. Grupal (2-4 miembros)  10%
Individual
4 Carpeta de aprendizaje Desarrollo creativo en función a la “marca personal” y realización del Book y el CV Creativos. Cada alumno decidirá la creatividad, el formato, el tamaño y el medio de su book y CV en función a su “marca personal” y al perfil profesional que quiera imprimirle. Individual 50%
5 Carpeta de aprendizaje Cada alumno presentará su Book y su CV Creativos tal cual lo haría en una entrevista de trabajo. Individual 10%

Apunts del docent
Aula Virtual (Moodle)