PLA DOCENT
Taller El Storytelling. M'ho dius...o "m'ho expliques" Format docència I
Cada un dels tallers que comprenen l’assignatura Taller de Publicitat i Relacions Públiques responen total o parcialment a la filosofia declarada en la Memòria Verifica de la titulació:
- Comprendre els conceptes relacionats amb la teoria de la publicitat i la teoria de les relacions públiques.
- Identificar i emprar tècniques de publicitat i de relacions públiques per tal d’elaborar un projecte publicitari o de relacions públiques, així com fer la seva presentació (oral i escrita).
- Realitzar una demostració de planificació de mitjans publicitaris.
- Realitzar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de la cerca de fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb la publicitat i les relaciones públiques.
Matèria M6. Tècniques i Procediments de la Comunicació
Docent del taller  Prof. Ángel Sánchez Sancho  Coneixements
previs recomanats
No es requereix cap coneixement o experiència prèvia. Torn Únic
Descripció general del taller

El Arte de contar grandes historias para las marcas. El storytelling se presenta como uno de los grandes retos y desafíos para las marcas que buscan una comunicación emocional duradera en el tiempo a través de las historias que mueven sentimientos . A diario fluyen ríos de tinta que inundan los Social Media, las páginas de los periódicos; los mensajes publicitarios copan todo lo que alcanza nuestra vista; tal cantidad de información satura nuestra mente y hace que inconscientemente rechacemos gran parte de ella . Mediante el Storytelling se consigue persuadir a los consumidores/usuarios y hacer que estos adopten una postura favorable al mensaje que se transmite. Se trata ,en palabras de Christian Salmon, de"un arma de distracción masiva". El storytelling basa su éxito en la capacidad para captar la atención de su destinatario, quien queda atrapado en el relato desde la primera palabra y lo retendrá en la memoria durante toda su vida.

Idioma Català i castellà Tipus OB
Requisits tècnics    A l'aula: Ordinador, Internet
A aportar per l'estudiant: 
Format EXTENSIU (2n SEMESTRE)

 

Data de creació: 29/02/2016
Data darrera actualització i seguiment: 29/02/2016
Data d'aprovació per la Comissió Executiva: 29/06/2018 09/05/2016

Temari
Bloc 1 Títol: Contextualització Teòrica

Tema 1. Storytelling, una forma de hacer publicidad diferente
Tema 2. La transmisión del mensaje mediante una historia.
Tema 3. Objetivos del storytelling
Crear experiencias interactive
Generar contenido relavante y útil
Cumplir con los objetivos de comunicación planteados
Planificar y seguir los resultados
Tipos de Storytelling (relato fundacional, de misión, visionario, educativo y de valores de marca)
Tema 4. Estructura del storytelling
Protagonistas del relato
Escenarios
Géneros narrativos
Evolución de personajes
El gran descubrimiento final

Bloc 2 Títol: Activitats Pràctiques

Els tallers tenen un caràcter eminentment pràctic.
Adreceu-vos a l’apartat “AVALUACIÓ” per fer constar el detall de cada una de les activitats formatives.


Competències associades
C1 Compromís ètic.
C2 Capacitat d’aprenentatge i responsabilitat.
C3 Treball en equip.
C4 Capacitat creativa i emprenedora.
C6 Coneixement teòric i pràctic de la publicitat i les RRPP així com dels seus processos i estructures organitzatives.
C7 Coneixement del disseny i desenvolupament d’estratègies i aplicació de les polítiques de comunicació persuasiva a les institucions i empreses públiques i privades.
C12 Coneixement de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació.
C13 Capacitat i habilitat per exercir com a professionals encarregats de l’atenció al client de publicitat i RRPP.

Objectius generals
Objectius generals OG associats a les competències
(OG) C1 C2 C3  C4  C6  C7   C12 C13
OG1.- El alumno tendrá una visión panorámica y detallada de los diferentes tipos de storytelling así como sus técnicas de creación , sus tonos , sus temáticas y la validación de la calidad estratégica y creativa de su idea.  X        X  
OG2.- El alumno aprenderá a dominar con soltura y agilidad la utilización de esta tècnica incorporándola en su futuro como profesional de la comunicación.    X        X

 

Objectius específics // Resultats de l'aprenentatge
Blocs Objectius específics OE associats als OG
   (OE) OG1 OG2
1 OE1.- El alumno aprenderá a reflexionar sobre la auténtica misión “comercial” del storytelling y adquirirá plena consciencia de la necesidad de impregnar de emociones el discurso de las marcas , su pleno acierto en objetivos, target y mercado.  
OE2.- El alumno será consciente de la influencia que puede suponer en el consumidor el papel de los sentimientos y la emocionalidad en los argumentos de seducción proyectados por las marcas y sus productos que posteriormente se desdoblaran en forma de propuesta comercial/servicio en cualquiera de las disciplinas de la comunicación 360º.
 
OE3.- El alumno podrá reflexionar sobre su futuro profesional como creador de storytellings (agencia, departamento creativo de anunciantes,etc.) o como decisor final sobre ideas externas (anunciante, responsable comunicación de marca, etc.).    X
OE4.- El alumno tendrá capacidad para convertirse en un especialista de esta técnica de creación tan en boga en la comunicación actual de marca.    X

 
Mètodes docents
Hores de docència x mètode docent emprat (presencial i no presencial)
Veure Glossari (segons descriptor de la UB)
Hores  
Total Presencial No presencial Crèdits ECTS
A) Teoria 50 18 32 2
B) Teòric-pràctic
C) Treball tutelat
D) Treball autònom
Total

Fonts d'informació

BAÑOS, Miguel. Creatividad y Publicidad. Madrid: Laberinto Comunicación, 2001.

BERNBACH, W. Una filosofía creativa para producir publicidad digna de recordarse. Madrid: INP, 1973.

BERNBACH, W. Los hechos no bastan. Madrid: Publitecnia, 1981.

DICHTER, E. Las motivaciones del consumidor. Buenos Aires: Sudamericana, 1968.

DRU, J-M. Disruption. Madrid: Eresma & Celeste Ediciones, 1997.

GUILFORD, J. LAGEMANN, J. y TORRANCE, E. Creatividad y educación. Barcelona: Paidós, 1994.

HERNÁNDEZ, C. Manual de Creatividad Publicitaria. Madrid: Síntesis, 1999.

MARINA, J.A. La creación económica. Deusto, Barcelona 2003.

MICHALCO, M. Los secretos de los genios de la creatividad. Barcelona: Gestión 2000, 2000

MOLINÉ, M. Manual del Director Creativo. Barcelona: Programa Editorial, 1982.

MOLINÉ, M. La comunicación activa. Bilbao: Ediciones Deusto, 1988.

MOLINÉ, M. La fuerza de la Publicidad. Madrid: Cuadernos cinco días. Madrid, 1999.

NUÑEZ, Antonio ¡Será mejor que lo cuentes! Los relatos como herramientas de comunicación-Storytelling, de Antonio Núñez. Madrid: Editorial Empresa Activa, 2007.

OGILVY, D. Confesiones de un publicitario. Vilassar: Oikos-Tau, 1967.

ORTEGA, E. La comunicación publicitaria. Madrid: Pirámide, 1997.

PORTER, M.E. Ser competitivos. Bilbao: Deusto, 2003.

REEVES, R. La realidad en la publicidad. Sever-Cuesta, Valladolid, 1964.

RICARTE, JM. Procesos y Técnicas Creativas Publicitarias. Bellaterra: Pub-UAB, Bcn´00, 2000.

RICARTE, J. M. Creatividad y comunicación persuasiva. Bellaterra: Servei publica-UAB, BCN, 1999.

RIES Y TROUT: Posicionamiento. México: McGraw-Hill, 1989.

SCHULTZ, D. E. Estrategia publicitaria. México: Publigrafics, 1983.

STERNBERG, Robert y LUBART, T.I. La relación entre el entorno y la creatividad. Barcelona: Paidós transiciones, 1997.

YOUNG, J. W. Una técnica para producir ideas. Madrid: Eresma, 1982.

YOUNG, J. W. Cómo hacerse publicitario. Madrid: Eresma, 1980.

 

Páginas web:

BCN Visual Sound [en línea]. [Consulta: 28.02.2016]. Disponible en: <http://www.bcnvisualsound.org/ct/index.htm>.

PR Notícias [en línea]. [Consulta: 28.02.2016]. Disponible en: <http://www.prnoticias.com>.


Veure Avaluació: Informació general del grau
Avaluació: Informació específica
  • L’avaluació del taller s’ha de contemplar com a Avaluació Continuada i s’ha de resoldre dins el període lectiu.
  • El format dels tallers no contempla Avaluació Única ni Reavaluació.
  • El plagi i/o la còpia de qualsevol activitat formativa implica la invalidació de l’activitat i pot suposar suspendre l’assignatura i donar pas a actuacions disciplinàries per part de l’Escola.
  • No s’admetran, a efectes d’avaluació, lliuraments fora de termini o en formats o suports diferents als indicats, ni cap tipus de treball alternatiu i/o de recuperació.
  • L’assistència a classe és recomanable sempre.
  • Totes les activitats formatives seran qualificades entre 0-10. Caldrà presentar la nota final amb un decimal.
  • La puntuació mínima per superar el taller és un 5.
Avaluació continuada
Atès la naturalesa pràctica dels tallers, de manera excepcional, aquest format pedagògic no contempla la reavaluació.
Seqüenciació Nom activitat formativa Descripció detallada de l'activitat formativa Grupal o individual Obligatorietat
Sí/No
% sobre la nota
1 Clases magistrales

Asistencia y participación activa del estudiante como mínimo al 80% de las sesiones.

Individual 10%
2 Actividades de aplicación

Ejercicio individual en cada día de clase para evaluar la materia expuesta en el mismo día.

Individual 20%
3 Seminario

Ejercicio en grupo para evaluar todo el proceso de aprendizaje y práctica expuesto y practicado durante todo el taller.

Grupal (2-4 miembros) 10%
4 Carpeta de aprendizaje

Realización y exposición oral del trabajo en grupo en la última sesión del taller por parte de cada uno de los grupos del aula a modo de parte del examen final.

Grupal (2-4 miembros) 20%
5 Examen

Ejercicio individual tipo test en clase para evaluar la materia.

Individual 40%

Apunts del docent
Aula Virtual (Moodle)