PLA DOCENT | |||||||||
Taller | Creativitat Publicitària aplicada a la resolució de problemes | Format docència | O | ||||||
Cada un dels tallers que comprenen l’assignatura Taller de Publicitat i Relacions Públiques responen total o parcialment a la filosofia declarada en la Memòria Verifica de la titulació: - Comprendre els conceptes relacionats amb la teoria de la publicitat i la teoria de les relacions públiques. - Identificar i emprar tècniques de publicitat i de relacions públiques per tal d’elaborar un projecte publicitari o de relacions públiques, així com fer la seva presentació (oral i escrita). - Realitzar una demostració de planificació de mitjans publicitaris. - Realitzar treballs d’aprofundiment i síntesi a partir de la cerca de fonts bibliogràfiques fonamentals relacionades amb la publicitat i les relaciones públiques. |
|||||||||
Matèria | M6. Tècniques i Procediments de la Comunicació | ||||||||
Docent del taller | Prof. M. Baños | Coneixements previs recomanats |
No són precisos coneixements teòrics previs. | Torn | Únic | ||||
Descripció general del taller | Les sessions s’organitzaran de forma que existeixi una perfecta harmonia entre el temps dedicat a l’explicació teòrica i el temps dedicat al desenvolupament d’habilitats creatives pràctiques. L’explicació teòrica té com objectiu anar introduint una mica cada dia a l’alumne/a en el procés de resolució creativa de problemes i en cadascuna de les tècniques creatives, per a la seva posterior posada en pràctica. L’aplicació pràctica d’aquest conjunt de tècniques es realitzarà tant en grup, amb l’objectiu de fomentar el treball en equip i desenvolupar l’habilitat de l’estudiant per treballar d’aquesta manera, com de manera individual. La meta final és que l’estudiant aprengui a pensar, a acceptar les idees dels altres i a construir sobre les mateixes. Així mateix, totes les exposicions teòriques aniran acompanyades de petites activitats il·lustratives amb l’objecte de que el participant aprengui fent i no només escoltant i prenent apunts. És necessari experimentar per aprendre. |
||||||||
Idioma | Català | Tipus | OB | ||||||
Requisits tècnics | A l'aula: Projector. | ||||||||
A aportar per l'estudiant: Sempre llapis i paper. | |||||||||
Format | INTENSIU (Juny) |
Data de creació: 20/05/2013 |
Data darrera actualització i seguiment: 18/07/2017 |
Data d'aprovació per la Comissió Executiva: 27/04/2017 |
Temari | |||||||||
Bloc 1 | Títol: Contextualització Teòrica | ||||||||
Tema 1. La creativitat i el pensament com a elements de perfeccionament del procés mental. 1.1. Definició de “problema”. 1.2. Característiques humanes en l’hora d’encarar problemes de nova resolució. 1.3. Mecànica i biologia de la memòria. 1.4. La creació com a solució Tema 2. Tècniques de creativitat. 2.1. Brainstorming: Fomentar la llibertat d’expressió i desinhibició grupal; crear idees i iniciatives. 2.2. Joc lingüístic: Trencar el fixament estructural i significatiu de la paraula: flexibilitat semàntica i morfològica; explorar les possibilitats de cada paraula. 2.3. Disfressa: Visualitzar i estimular la fantasia i el pensament visual; flexibilització i agilitat envers el processament de la realitat. 2.4. Lectura recreativa d’imatges: Desenvolupar el pensament visual, comprendre els amagatalls de la comunicació visual, transformació del missatge i del seu vehicle visual. 2.5. Recerca exploratòria: Potenciar i estimular la capacitat de descobriment, de preocupar-se per la indagació d’un tema, qüestionar-se les coses, esbrinar el que és desconegut. 2.6. Analogia: Desenvolupar l’associació lògica de fenòmens molt dispars, acostumar-se a veure la realitat intercomunicada, creant una curiositat permanent que fomenti la comprensió, comparació, crítica i el poder de síntesi, generar noves solucions, productes i imatges per comparació. 2.7. Serendipity: Estimular diferents tipus de pensament i diferents punts de vista, essent conscients de cadascun d’ells en la resolució de problemes. Tema 3. Creativitat aplicada. 3.1. Resolució creativa de problemes: acostumar-se a descobrir, plantejar i resoldre problemes de tota mena, sensibilitzar al subjecte davant dels problemes, percebre errades, deficiències situacionals, trobar moltes sortides als problemes i ser eficaç. 3.2. Creació múltiple. 3.3. Creativitat contra la rigidesa dels esquemes mentals. 3.4. Solucions polisèmiques. |
|||||||||
Bloc 2 | Títol: Activitats Pràctiques | ||||||||
Els tallers tenen un caràcter eminentment pràctic. Adreceu-vos a l’apartat “AVALUACIÓ” per fer constar el detall de cada una de les activitats formatives. |
Competències associades | |||||||||
C1 | Compromís ètic. | ||||||||
C2 | Capacitat d’aprenentatge i responsabilitat. | ||||||||
C3 | Treball en equip. | ||||||||
C4 | Capacitat creativa i emprenedora. | ||||||||
C6 | Coneixement teòric i pràctic de la publicitat i les RRPP així com dels seus processos i estructures organitzatives. | ||||||||
C7 | Coneixement del disseny i desenvolupament d’estratègies i aplicació de les polítiques de comunicació persuasiva a les institucions i empreses públiques i privades. | ||||||||
C12 | Coneixement de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació. | ||||||||
C13 | Capacitat i habilitat per exercir com a professionals encarregats de l’atenció al client de publicitat i RRPP. |
Objectius generals | ||||||||||||
Objectius generals | OG associats a les competències | |||||||||||
(OG) | C1 | C2 | C3 | C4 | C6 | C7 | C12 | C13 | ||||
OG1.- L'alumne arribarà a desenvolupar la seva creativitat. | X | X | X | X | X | |||||||
OG2.- L'alumne es plantejarà de com la creativitat es pot aplicar en el desenvolupament d’habilitats necessàries per a la resolució creativa de problemes i per a la gestió creativa. | X | X | X | X | ||||||||
OG3.- L'alumne es plantejarà i s’esforçarà en perseguir la solució com si fos un repte personal. | X | X | X | X | ||||||||
OG4.- L'alumne determinarà estratègies d’aplicació als problemes de difícil identificació. | X | X | X | X | X | |||||||
OG5.- L'alumne analitzarà las possibles solucions alternatives “no contemplades”. | X | X | X | X |
Objectius específics / Resultats de l'aprenentatge | |||||||||
Blocs | Objectius específics | OE associats als OG | |||||||
(OE) | OG1 | OG2 | OG3 | OG4 | OG5 | ||||
1 | OE1.- L’alumne identificarà el problema real. | X | X | ||||||
OE2.- L’alumne identificarà la jerarquització dels constituents del problema. | X | X | |||||||
2 | OE3.- L'alumne coneixerà les eines d’introspecció (Tècniques d‘excitació mental). | X | |||||||
OE4.- L'alumne aprendrà de forma sistemàtica i metodologia d’accés a la solució. | X | X |
Mètodes docents / Activitats formatives |
Hores de docència x mètode docent emprat (presencial i no presencial) Veure Glossari (segons descriptor de la UB) |
||||||||||
Hores | |||||||||||
Total | Presencial | No presencial | Crèdits ECTS | ||||||||
A) Teoria | 50 | 18 | 32 | 2 | |||||||
B) Teòric-pràctic | |||||||||||
C) Treball tutelat | |||||||||||
D) Treball autònom | |||||||||||
Total |
Fonts d'informació |
COSTA J. La esquemática. Barcelona: Ed. Paidós, 1998. DE BONO E. El pensamiento lateral. Barcelona: Ed. Paidós, 1991. FERNÁNDEZ ROMERO, A. Creatividad e innovación en empresas y organizaciones. Técnicas para la resolución de problemas. Madrid: Díaz de Santos, 2005. GARDNER M. Ajá. Madrid: Ed. Labor, 1881. GAWAIN S. Visualización creativa. Málaga: Ed. Sirio, 1991. MICHALKO, M. Los secretos de los genios de la creatividad. Barcelona: Gestión 2000, 2000. PUENTE A. El cerebro creador. Madrid: Ed. Alianza, 1999. RIBEIRO. L. La inteligencia aplicada. Barcelona: Ed. Planeta, 2003. |
Veure Avaluació: Informació general del grau |
Avaluació: Informació específica |
|
Avaluació continuada Atès la naturalesa pràctica dels tallers, de manera excepcional, aquest format pedagògic no contempla la reavaluació. |
|||||||||||||
Seqüenciació | Nom activitat formativa | Descripció detallada de l'activitat formativa | Grupal o individual | Obligatorietat Sí/No |
% sobre la nota | ||||||||
1 | Classes magistrals | Assistència i participació activa de l'estudiant com a mínim del 80% de les sessions. | Individual | SÍ | 20% | ||||||||
2 |
Simulació |
Exercicis de curta durada (20-30 minuts). Paradoxes, falsos problemes, duplicitats, polisèmia. | Individual | SÍ | 50% | ||||||||
3 | Activitats d’aplicació | En un format semblant a la simulació, es plantejaran a classe i es faran fora d’aula per tal d’aconseguir resultats més elaborats. | Individual | SÍ | 30% |
Apunts del docent |
Aula Virtual (Moodle) |